Cum functioneaza AGP-ul?

HED
31 iulie 2011

Faci clic, muţi fişiere. Fisiere deschise si inchise in ferestre diferite. Vizionati filme si va jucati pe intregul ecran introducându-vă în lumea 3D. Acestea sunt chestiile care sunt folosite de computerele voastre pentru a putea vedea informaţia pe ecranele voastre.


Totul a inceput in 1873, cand Xerox a construit Alto, primul computer care folosea o intefata gafica. Aceasta inovatie a schimbat modul in care oamenii lucrau pe calculatoarele lor.

Astăzi, fiecare aspect care ţine de computer, de la crearea unei animaţii pana la cele mai simple sarcini cum ar fi editarea de texte şi e-mailuri, folosesc foarte multă grafică pentru a crea utilizatorului un mai bun mediu de lucru. Componenta hardware care sprijină toate aceste acţiuni se numeşte placa video. Modul în care placa video se conectează la calculatorul vostru, are cheia în abilitatea calculatorului de a reda grafica. În acest articol vom vorbi pe larg despre AGP (Accelerated Graphics Port). Ce este defapt AGP? AGP este o interfaţă ce permite computerului să comunice cu placa video, consolidând atât aspectul cât şi viteza graficii computerului vostru.

RENUNŢAREA LA BUS-UL PCI

În 1996, Intel a introdus AGP ca fiind o cale mai eficientă de a furniza video-uri şi 3D redat în timp real, care au devenit predominante în aspectele computing-ului. Înainte, metoda standard de livrare a fost bus-ul PCI (Peripheral Component Interconnect). Bus-ul PCI era o cale folosită pentru a furniza informaţii de la placa video catre procesor (CPU). Un bus permitea mai multe pachete de informaţii de la diferite surse care calatoreau simultan pe o singură cale. Informatia de la placa video calatorea prin bus impreuna cu alte informatii care veneau de la alte componente conectate la PCI. Cand toate informatiile ajungeau la CPU, trebuia sa stea la rand sa interactioneze cu procesorul. Sistemul a functionat bine pentru multi ani, dar eventual bus-ul PCI a devenit un pic cam depasit. Internetul si multe programe erau orientate grafic, iar cererile de placi video aveau nevoie de prioritate peste toate componentele conectate la PCI.

AGP-ul este bazat pe design-ul bus-ului PCI; dar nu ca un bus, furnizeaza o conexiune directa la CPU. CU o cale libera spre CPU si memoria sistemului, AGP reprezinta o cale mai rapida, mai eficienta pentru computerul vostru pentru a lua informatia si pentru a o reda in grafica complexa.


REDAREA GRAFICII PRIN AGP

AGP a fost construit pe ideea de a imbunatati calea de transport al datelor de la PCI la CPU.Intel a realizat asta prin abordarea tututor zonelor in care transferurile PCI provocau blocaje de date in sistem.Prin curatarea blocajelor de date,AGP creste viteza cu are computerul poate reda grafica in timp ce foloseste resursele sistemului mult mai eficient pentru a reduce incetinirea sistemului, uitati cum:

  • Dedicated Port – nu este nici o alta componenta conectata la AGP decat placa video. Cu o cale dedicata spre CPU, placa video poate intotdeauna opera la capacitatea maxima a conexiunii;
  • Pipelining – aceasta metoda de organizare a datelor da voie placii video sa primeasca si sa raspunda multiplelor pachete de date intr-o singura cerere. Aici este un exemplu simplu:
    CU AGP, placa video poate primi o cerere pentru toate informatiile care ajuta la redarea unei imagini si de asemeanea trimiterea informatiilor toate deodata. CU PCI, placa video primea informatia despre inaltimea imaginii si astepta…apoi primea latimea imaginii si astepta…combinand toate datele si apoi trimitandu-le;
  • Sidebar addressing – ca o scrisoare, toate cererile si informatiile trimise de la o parte a computerului vostru catre o alta parte trebuie sa aiba o adresa care sa contina „De la” si „Catre”. Problema cu PCI era ca aceste „De la” si „Catre” informatii erau trimise cu toate datele lucratoare intr-un singur pachet. Acesta este echivalentul introducerii unei carti postale intr-un plic cand il trimiti unui prieten: Acum oficiul postal trebuie sa desfaca plicul pentru a vedea adesa destinatarului. Aceasta este pierdere de timp la nivelul oficiului postal. In plus,cartea postala ocupa loc in plic, reducand cantitatea totala de chestii pe care le poti trimite prietenului. Cu sideband addressing, AGP-ul detine opt linii aditionale pentru pachete de date doar pentru adresare. Aceasta pune adresa in afara plicului, deci se reduce latimea totala de banda folosita pentru a trimite informatiile mai departe si inapoi. In plus, desfunda resursele sistemului care inainte erau folosite pentru a deschide pachetul si pentru a citi adresa.
  • REDAREA GRAFICA PRIN PCI: IROSIREA RAM-ului

    Viteza nu era singurul capitol la care AGP isi invinge predecesorul. De asemenea simplifica procesul de redare grafic prin utilizarea memoriei sistemului mult mai eficient. Orice grafica 3D care o vedeti pe computerul vostru este construit pe o harta de textura. Hartile de textura sunt ca si hartia de ambalat. Computerul ia o imagine plata, 2D si ii seteaza anumiti parametri dicatati de placa video pentru a creea aparitia unei imagini 3D. Gandind asa ambaland o cutie invisibila cu hartie de ambalat pentru a arata marimea cutiei. Este important sa intelegeti asta pentru ca crearea si stocarea unei harti de textura este singurul lucru care dreneaza memoria de la placa video si sistemul global.

    Cu o placa bazata PCI, fiecare harta de textura trebuie stocata de doua ori. Prima data, harta de textura este incarcata din hard drive in memoria RAM pana va fi folosita. Odata ce este nevoie de ea, este scoasa din memorie si trimisa catre CPU pentru a fi procesata. Odata procesata, este trimisa in bus-ul PCI la placa video, unde este stocata din nou in framebuffer-ul placii. Framebuffer este locul in care placa tine imaginea odata ce a fost redata, deci poate fi vizualizata de fiecare data cand este nevoie. Tot acest
    proces de stocare si trmitere intre sistem si placa scade foarte mult din performanta calculatorului.

    IMBUNATATIRILE MEMORIEI AGP

    AGP a trebuit sa imbunatateasca procesele de stocare a texturilor prin permiterea sistemului de operare sa desemneze RAM-ul pentru utilizarea placii video. Acest tip de memorie este numit memorie AGP sau memorie video non-locala. Mai mult si mai rapid RAM folosit de sistemul de operare pentru a depozita texturile reduce numarul de harti care trebuie stocate pe placa video. In plus, marimea hatii de textura pe care computerul vostru o poate procesa nu mai este limtata de cantitatea de RAM de pe placa video. Pe de alta parte AGP salveaza memoria RAM prin stocarea hartilor de textura doar o data. Acesta se face cu un mic trick. Acesta smecherie ia forma un chipset numit Graphic Adress Remapping Table(GART).GART ia portiunea din memoria de sistem pe care AGP o imprumuta pentru a stoca hartile de textura pentru placa video si readresandu-le. Noua adresa data de GART face CPU sa creada ca harta de textura a fost stocata pe framebuffer-ul placii video. GART ar putea sa puna bitii si piesele hartii tot pe memoria RAM; dar cand CPU are nevoie de ea, oricat de departe ar fi textura este exact in locul in care trebuie sa fie.

    Sursa:howstuffwork.com

    About - hedmasster: Web developer , Web designer , Games reviewer . Pasionat de IT & Gaming , owner www.blasterzone.ro & www.graphicpedia.ro. Dacă aveţi nelămuriri în privinţa unor articole/tutoriale puteţi lăsa un comentariu şi în cel mai scurt timp vă voi răspunde.

    Displaying 2 Comments
    Spune-ti parerea

    1. […] Interconnect (PCI)          -Advanced Graphics Port (AGP)          -PCI Express (PCIe)    PCI […]

    2. […] si sa folosi aceeasi placa, atat timp cat tehnologiile sunt compatibile (de exemplu, daca aveti o placa video AGP nu puteti face un upgrade la o placa de baza cu slot-video PCI Express si sa folositi aceeasi placa […]

    Lasa un comentariu

    XHTML: Poti folosi urmatoarele taguri: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>