Istoria jocurilor First Person Shooter (FPS)

 Istoria jocurilor First Person Shooter (FPS)

Un joc first-person shooter (FPS) este un gen de joc video care este jucat din perspectiva protagonistului. Jocurile FPS urmează instrucţiunile gamerului, transpunându-le în mediul jocului şi oferindu-i o viziune asupra a ceea ce poate vedea şi ceea ce poate face în joc.

Un FPS arată, de obicei, braţele protagonistului în partea de jos a ecranului, indiferent de arma cu care este echipat. Gamerul va putea explora mediul prin mişcări de înaintare, retragere şi laterale folosind controllerul sau tastatura. Mişcarea înainte va face caracterul să se deplaseze în faţă, de obicei, cu o mişcare de balansare uşoară în stânga şi în dreapta, pentru a simula în mod natural mersul uman. Pentru a creşte nivelul realismului, multe jocuri includ sunetele de respiraţie şi de paşi, pe langă efectele sonore normale.


Jocurile FPS pot fi jucate în două moduri: campanie sau multiplayer. Modul campanie este modul pentru un singur jucător. Aceasta implică evoluţia jucătorului prin diferite niveluri, crescând dificultatea în mod progresiv, ajungând la un scop final. Modul multiplayer implică un grup de jucători care participă la joc, într-un mediu comun, cu ajutorul unei reţele. De asemenea, poate avea mai multe forme, printre care: deathmatch, capture the flag, team deathmatch, search and destroy, base (a.k.a assault sau headquarters) sau last man standing.

Jocurile first-person shooter
sunt jocuri care prezintă interes pentru unii oameni, dar totodată acestea displac altora. Acest gen este de cele mai multe ori violent deoarece au ca scop uciderea unui inamic, fapt care i-a adus reputaţie negativă din partea guvernelor, părinţilor şi susţinătorilor cenzurii. Cu toate acestea, peste ani, jocurile first-person shooter au evoluat, astfel încât acum reprezintă mai puţină violenţă.

Primul joc care a fost acreditat ca fiind primul FPS, este Wolfenstein 3D. Lansat în 1992 de către ID Software, Wolfenstein 3D a luat cu asalt lumea jocurilor cu grafica sa 3D, sunet de înaltă calitate şi stilul de joc unic. Personajul principal este un deţinut de război, care avea ca scop evadarea dintr-un castel german. Acesta putea deţine un cuţit, un pistol, o mitralieră şi o armă Gatling.

istoria-jocurilor-video-first-person-shooter-wolfenstein-3d

În 1993, un alt joc a fost lansat de către aceeaşi companie: Doom. Acesta a fost mult mai avansat decât Wolfenstein 3D, oferind o varietate de arme mult mai mare. Unul dintre punctele sale forte în vânzări a fost capacitatea de organizare a partidelor multiplayer, care aveau loc prin intermediul unei reţele. Doom a avut un succes imens şi ID Software era denumit “rege al jocurilor FPS”. Jucătorul era pus în pielea unui puşcaş marin care trebuia să lupte cu demoni si zombie, într-o bază aflată pe Marte. A urmat Star Wars în 1995, care este un FPS realizat de LucasArts. Jocul a fost numit Dark Forces şi a fost foarte asemanător cu motorul grafic Doom în ceea ce priveşte aspectul şi modul de joc. Jocul este realizat după filmele Star Wars, oferindu-l pe pe Kyle Katarn ca personaj principal.

În acest timp, jocurile FPS au început să se amestece cu alte genuri. Bethesda Softworks a lansat în 1996, popularul RPG/FPS numit Daggerfall, oferind o perioadă de joc nedeterminată şi un mediu extrem de complex. Jucătorul putea călări cai, lupta împotriva duşmanilor cu sabii, să jefuiască magazine, să se alature găştilor, cumpara case şi putea deveni chiar şi un vampir. Amestecul de RPG cu FPS a continuat să fie popular printre gameri. Apoi, ID Software a lovit piaţa cu un alt joc, lansând Quake în 1996. Jocul a fost foarte popular şi a fost similar seriei Doom. Quake a fost printre primele FPS-uri care au trecut de la inamici 2D la modele complet 3D. Aceste caracteristici nu au fost gratuite, încât jucătorii trebuiau să cumpere plăci acceleratoare 3D pentru o performanţă bună.



Continuarea sa, Quake 2, a fost lansat un an mai târziu, în 1997, cu multe aprecieri, atât din partea criticilor, cât şi a gamerilor. 3D Realms a produs, de asemenea, un titlu important în 1996, care s-a dovedit a fi unic. Aceştia au luat platforma seriei Duke Nukem şi au convertit-o într-un FPS sub forma de Duke Nukem 3D. Jocul prezenta foarte multă violenţă, redând o experienţă de joc foarte placută.

Unul dintre cele mai populare FPS-uri din toate timpurile pentru console a fost lansat în 1997, pentru Nintendo 64. Jocul GoldenEye 007 a fost bazat pe filmul cu acelaşi nume şi a prezentat dependenţă atât pentru single, cât şi pentru multiplayer. Marea varietate de arme care ar putea fi valorificată în joc s-a dovedit a fi foarte populară, astfel jucatorii au reuşit să facă jocul unul dintre cele mai bine vândute jocuri pentru Nintendo 64.

Epic Games a mai produs un titlu care a avut succes în 1998, numit Unreal. Acesta a avut un motor de joc versatil, care a fost folosit în jocurile FPS mai mulţi ani după. Acţiunea avea loc în viitor, unde jucătorul era un prizonier pe o navă spaţială care se prăbuşeşte pe o planetă extraterestră. În 1998, Valve, o firmă de dezvoltare necunoscută anterior, a lansat jocul Half-Life. Acest joc s-a dovedit a fi revoluţionar în mai multe moduri, având o mulţime de susţinători care au declarat că este cel mai bun FPS din istorie. Acesta prezenta o grafică uimitoare, un mediu extrem de captivant şi un stil de joc care amintea de un film. În joc, utilizatorul joacă ca Gordan Freeman, un fizician din laboratorul Black Mesa, şi care este martor la un experiment care a mers prost.

Un alt joc revoluţionar a fost lansat în acelaşi an, sub numele de Thief: The Dark Project. Acest joc a fost primul FPS care sublinia elementul stealth. În joc, jucătorul era un hoţ pe nume Garrett, care se infiltrează în clădiri pentru a colecta prăzi, dar care trebuia să se şi ascundă în locuri întunecate, pentru a evita poliţiştii. În anul 2000, un joc numit No One Lives Forever a fost lansat de către Monolith Productions. Pentru a fi adăugat cu succes la atmosfera de joc spy, jucatorul a fost dotat cu o mare varietate de gadget-uri care îl ajutau în aventura lui. Jocul a fost extrem de apreciat de către critici şi a beneficiat de numeroase premii.

În 2001, jocul Halo a fost lansat de Bungie Studios pentru Xbox. Acesta a generat vânzări masive ca urmare a gameplay-ului captivant şi provocator. Între timp, acesta a devenit preferat pentru jucătorii pe Xbox care se conectau, realizând competiţii LAN cu până la 16 jucători. Povestea Halo are loc în viitor, acolo unde un soldat pe nume Master Chief trebuie să lupte cu un cult străin şi mulţi zombie.

După aproape un deceniu de dezvoltare, Doom 3 a fost lansat în 2004. Acesta a fost incredibil de cinematic şi forţa jucătorul să aleagă între o lanternă sau o armă de foc. Povestea se învârte în jurul bazei de pe Marte dar chiar şi în iad. La sfârşitul anului 2004, mult-aşteptatul Half-Life 2 a fost lansat după numeroase întârzieri. Încă o dată, a revoluţionat lumea jocurilor, cei mai mulţi considerându-l a fi cel mai bun first-person shooter, dacă nu cel mai bun joc din toate timpurile. Printre caracteristicile sale se numară grafica extrem de avansată, un motor fizic uimitor şi o inteligenţă aritificială foarte bună. Jocul continuă povestea lui Gordan Freeman după ce acesta a scăpat de la Black Mesa.

istoria-jocurilor-video-first-person-shooter

De-a lungul istoriei lor, FPS-urile au continuat să evolueze în grafică, sunet şi gameplay. Este uimitor cât de departe s-a ajuns în ultimul deceniu, jocurile având mult mai multă experienţă cinematică care leagă jocul într-o poveste şi astfel atrăgând jucătorul tot mai mult. Violenţa jocurilor FPS au făcut o ţintă preferată pentru procesele recente. În ciuda acestui fapt, nu există încă dovezi puternice care să arate că aceste jocuri îi fac pe oameni să ucidă sau să încalce legea. Dimpotrivă, mulţi jucători consideră acest gen de jocuri, o bună modalitate de a-şi elibera furia într-un mod sănătos, care nu afectează alte persoane. Voi ce jocuri FPS vă jucați?

HED

Sunt pasionat de lumea gaming-ului și IT-ului încă de când eram mic. Pe blogul meu, găsiți știri despre jocuri, informații relevante din domeniul jocurilor video, tutoriale utile și știri din industria IT. Dacă aveți întrebări sau neclarități cu privire la articolele sau tutorialele mele, nu ezitați să lăsați un comentariu și voi răspunde în cel mai scurt timp posibil.

Poate te interesează şi

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.