Situaţia confidenţialităţii pe Internet în acest moment

Andrei
15 septembrie 2013

De mai mult de un deceniu auzim incontinuu ca, confidentialitatea a disparut, mai ales cand vine vorba de confidentialitatea online. Pe langa Guvern, care atunci cand faxurile erau high-tech, au scris legi prin care sa obtina cu actiuni judiciare minime date despre o anumita persoana, mai exista si site-uri (ca si pe cel care il citesti), care depoziteaza cookie-uri cu scopul de a-ti urmari miscarile facute in mediul online. Numarul track-erelor s-a dublat intr-un an, in timp ce advertiserii si avocatii continua sa se contrazica asupra definitiei termenilor ca „urmarire” (tracking) si „alegere” (choice). Atunci cand consumatorii incearca sa blocheze urmarirea, companii ca Google cauta intotdeauna cai de a evita acest lucru.


In plus, cei mai multi dintre noi oferim date fara nicun fel de retinere pe site-uri „de socializare”, cum ar fi Facebook, Twitter, Google Plus si altele, ingrijorandu-ne foarte putin ca datele noastre personale sunt colectate atat de cei din domeniul marketing-ului, cat si de cei din Guvern. Exista o intreaga industrie care se ocupa cu culesul acestor date, potrivindu-le cu activitatile din lumea reala, ca mai apoi sa decida cand este momentul mai prielnic sa votezi cu o anumita tabara politica, daca esti in magazin pentru a-ti cumpara o masina si alte chestii care ar putea sa spuna ceva despre viata ta personala in folosul anumitor interese.

web_privacy

Chiar daca au existat eforturi de a se ajunge la un compromis in legatura cu colectarea datelor, acestea s-au dovedit a fi in zadar. Acum aproximativ doi ani Federal Trade Commission a cerut advertiserilor, avocatilor, publisherilor si companiilor tehnologice sa initieze voluntar un standard Do Not Track cu care toata lumea ar fi multumita. Dupa mai mult de 50 de intalniri ale W3C Tracking Protection Working Group, acestia nu au ajuns la un consens. Intre timp, numarul companiilor care isi urmaresc consumatorii pe Web a crescut de la aproape 800 la mai mult de 1300 pe parcusul anului trecut, potrivit raportului privind urmarirea la nivel global realizat de Evidon.

Atunci cand Microsoft a anuntat ca Internet Explorer 10 va fi lansat cu optiunea „Do Not Track”, industria publicitatii a spus ca va refuza sa recunoasca setarile standard ale IE10 pentru ca „nu reprezinta cerinta utilizatorului”. Acest lucru a starnit ingrijorari printre cativa avocati, sustinatori ai confidentialitatii, care se temeau ca acest lucru va darama in intregime procesul „Do Not Track”. Industria de publicitate a mai pornit asemenea alarme, atunci cand Mozilla a anuntat ca va considera automata blocarea cookie-urilor din partea terta in urmatoarea versiune a browser-ului Firefox.

In timp ce grupuri ca Network Advertising Initiative si Digital Advertising Alliance ofera mecanisme de alegere pentru consumatori, acestia nu fac decat sa colecteze date pentru a livra anunturi directionate catre cel care ofera informatii.

Dar, atunci cand legislatia da gres, exista tehnologia. In ziua de azi, orice utilizator avand cunostinte decente in lumea computerelor poate sa se bucure de o experienta pe Internet, relativ privata, folosind anumite unelte sau servicii. De exemplu, utlizatorii pot folosi DoNotTrackMe de la Abine, Ghostery de la Evidon sau Disconnect pentru a contracara urmarirea online. De asemenea, pot folosi motoare de cautare precum DuckDuckGo sau Ixquick, care nu inregistreaza adresa IP sau alta informatie care poate fi folosita pentru identificarea ta. Servicii ca PrivateProxy si HideMyAss pot sa-ti mascheze IP-ul sau unelte precum Privacyscore si Priveazy, care ajuta consumatorii sa ia decizii mai bune despre ce date sa impartaseasca, ce site-uri sa foloseasca si ce aplicatii sa instaleze.

Aceste unelte gratuite, probabil, nu vor opri NSA sa te spioneze, dar pot opri companiile de marketing sau altele de acest gen sa iti urmareasca pasii virtuali si sa-ti construiasca profile pe baza obisnuintelor si preferintelor.

Problema acestor unelte? Multe dintre site-uri nu vor functiona bine. Cautarile anonime exclud personalizarea, acest lucru fiind dorit de utilizatorii de la Google sau Bing. Navigarea pe Internet via unui serviciu IP Proxy poate fi dureros de inceata. Si va trebui sa-ti setezi aceste unelte pentru fiecare browser pe fiecare dispozitiv conectat la Internet (PC, tableta, laptop sau telefon).


De ce avem noi nevoie este un singur download care iti permite sa navighezi intr-o maniera mai sigura„, a spus Gabriel Weinberg, fondator al DuckDuckGo. „Nu cred ca avem nevoie de confidentialitate in procent de 100%, dar daca ajungem la 90% fara sa sacrificam foarte mult poate fi un avantaj major„.

Nicio companie nu a impachetat toate aceste unelte intr-o singura platforma destul de simpla pentru fiecare utilizator„, a admis Andy Sudbury, CTO si co-fondator al Abine. „Si toate companiile bine pozitionate, care ar putea construi un sistem de confidentialitate prin design, aici vorbind de Microsoft, Apple si Google, sunt toate implicate in afacerea cu colectarea datelor„.

Totusi, acesta a notat ca, confidentialitatea devine tendinta. Produse ca DoNotTrackMe sunt integrate in suite de securitate de la companii ca Avira sau Checkpoint. Confidentialitatea imbunatatita a devenit setarea standard in browsere populare ca Internet Explorer, Mozila Firefox si Safari de la Apple, totusi lovitura din partea industriei de publicitate online fiind prezenta in toate aceste cazuri.

Confidentialitatea din ziua de azi este asemenatoare cu situatia securitatii de la sfarsitul anilor ’90. In acele zile setarea unui firewall era destul de complicata. Apoi a aparut Zone Alarm. Acum fiecare utilizator care ruleaza un dispozitiv cu sistem de operare Windows are un firewall integrat. Cred, cu desavarsire, ca in cinci ani vom avea mult mai mult control asupra informatiilor personale decat avem in ziua de azi„, a afirmat Sudbury.

Totodata, in lumea online au aparut cateva grupuri care se chinuie sa faca o afacere din confidentialitate. „In cinci pana la sapte ani, cei mai multi consumatori vor avea capacitatea sa-si managerieze propriile date. Vor avea posibilitatea de a se loga in propriile conturi, determinand ce informatie va fi impartita, cine o va vedea si ce vor primi in schimb pentru acest lucru”, a prezis Fatemeh Khatibloo, analist senior la Forrester Research. Acesta a mai afirmat ca, colectorii de date si marile intreprinderi vor adopta PIDM (personal identity management) pentru un motiv simplu: vor economisi bani. Pierderile de date au costat pentru companii ca Sony say Epsilon milioane de dolari, iar acestea cheltuie in continuare sume astronomice obtinand si stocand date cu care nu stiu ce sa faca, nu prea au nevoie de ele si se chinuie sa le tina in siguranta.

In schimb, consumatorii vor adopta PIDM pentru ca le ofera control asupra propriilor date si vor primi ceva de valoare in schimb pentru ele, cum ar fi oferte sau servicii gratuite. In aceasta schema consumatorii isi vor depozita datele cu ajutorul serviciilor cloud securizate. Furnizatorii acestor servicii vor fi responsabili pentru securitatea datelor, in timp ce consumatorii vor fi mai sceptici la capitolul oferirii datelor, iar companiilor vor primi date mult mai corecte„, a spus Khatibloo.

Revenind la situatia prezenta, Trevor Hughes, CEO la International Association of Privacy Professionals a afirmat ca „Acum ei stiu totul despre noi, insa noi nu stim totul despre ei. Cred ca acest lucru va ajunge la un echilibru in timp”. Acesta arata cu degetul catre propria industrie afirmand ca, confidentialitatea este departe de disparitie, sustinand ca acum 15 ani profesia de profesionist de confidentialitate nu exista, iar acum exista mai mult de 12000 de profesionisti in 78 de tari, care incearca sa-si indrume companiile sa foloseasca datele responsabil si in siguranta. „Jobul de sef de confidentialitate inseamna sa-ti dai seama cum societatea poate extrage o valoare maxima din acele date, in timp ce protejezi consumatorii de pericole. Vreau sa traiesc intr-o lume unde informatia lucreaza pentru noi si cred ca acest lucru se va intampla„.

Produse evoMAG.ro

About -

Hardware Reviewer; Pasionat de Hardware si Software. Daca aveti nevoie de ajutor, sau alte nelamuriri in privinta unor probleme IT nu ezitati sa lasati un comentariu, va voi raspunde in limita timpului disponibil.

Lasa un comentariu

XHTML: Poti folosi urmatoarele taguri: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>