Connect with us

Hardware

Cum functioneaza hard disk-urile?

Published

on

Aproape orice PC si server din ziua de azi contine unul sau mai multe hard disk-uri. Fiecare mainframe si supercomputer sunt în mod normal, conectate la sute de hard disk-uri. Aceste miliarde de hard disk-uri fac doar un singur lucru – acestea stocheaza informatii într-o forma relativ permanenta. Ele dau posibilitatea computerelor sa-si aminteasca unele lucrurile dupa ce acestea au fost stinse.
In acest articol, va vom descrie un hard disk astfel incat sa puteti vedea ce este inauntru, si vom discuta, de asemenea, modul in care acesta organizeaza gigabiti de informatii pe care le detin in fisiere!

Hard disk-urile au fost inventate în jurul anului 1950. Au început ca avand discuri foarte mari cu un diametru de pâna la 20 inch putand memora doar cativa megabiti. Initial au fost numite „fixed disks” sau „Winchesters” (un nume de cod folosit pentru un produs IBM popular). Ele au devenit mai târziu cunoscut sub numele de „hard disk” pentru a le deosebi de „floppy discuri.” Hard disk-urile au un platan care sustine un mediu magnetic, invers fata de banda flexibila din casete si dischete.
La cel mai simplu nivel, un hard disk nu este diferit fata de o caseta. Atât hard-disk-ul cat si casete utilizeaza aceleasi tehnici de înregistrare magnetica. Hard disk-urile si casetele beneficiaza de stocare magnetica – mediul magnetic poate fi cu usurinta sters si rescris, si isi va „aminti” tiparele fluxului magnetic stocat pe mediu.

Un PC tipic va avea un hard disk cu o capacitate intre 10 GB si 250 GB. Datele sunt stocate pe disc sub forma de fisiere. Un fisier este pur si simplu o colectie numita de biti. Bitii ar putea fi coduri ASCII pentru caracterele unui fisier text sau ar putea fi instructiunile unei aplicatii software pe care computerul o executa sau ar putea fi înregistrarile unei baze de date sau acestea ar putea fi culorile pixelilor pentru o imagine GIF. Nu conteaza ce contine, totusi, un fisier este pur si simplu o colectie de octeti. Când un program ruleaza pe calculator, acesta apeleaza un fisier, hard disk-ul ii preia bitii si le trimite procesorului la un moment dat.

   

Exista doua moduri pentru a masura performanta unui hard disk:
  • Rata de date – rata de date este numarul de octeti pe secunda pe care hard disk-ul o poate livra catre procesor. Ratele între 5 si 40 de megabiti pe secunda sunt comune.
  • Timpii de solicitare – timpul de solicitare este cantitatea de timp din momentul în care procesorul cere un fisier si pana primul octet din acel fisier este trimis catre procesor. Timpii între 10 si 20 milisecunde sunt comuni.
  • Alt parametru important este capacitatea hard disk-ului, care este numarul de biti pe care acesta ii poate stoca.
    Cel mai bun mod de a intelege cum functioneaza un hard-disk este sa-l desfacem si sa-i vedem partea interioara (Retineti ca DESCHIDEREA UNUI HARD DISK IL VA STRICA, astfel încât acest lucru nu este ceva de încercat acasa decât daca aveti o unitate defecta).

    Mai jos aveti un hard disk tipic:

    Este o cutie de aluminiu sigilat cu sistem electronic de control atasat pe o parte. Partea electronica controleaza mecanismul de citire/scriere si motorul care invarte platanele. Partea electronica asambleaza domeniile magnetice de pe unitate in biti (citire) si transforma bitii in domenii magnetice (scriere). Electronica este toata cuprinsa pe o mica placa ce se poate desprinde de restul hard disk-ului.

    Sub placa sunt legaturile pentru motorul care învârte platanele, precum si o gaura foarte bine filtrata pentru ventilatie, care permite ca presiunea interna sa fie egala cu cea externa.
    Scoaterea capacului de pe unitatea dezvaluie un interior extrem de simplu, dar foarte precis:

       In aceasta imagine puteti vedea:

  • Platanele – Acestea se invart de obicei de la 3600 pana la 7200 rpm, atunci când unitatea functioneaza. Aceste platane sunt fabricate cu toleranta uimitoare si sunt oglinzi-netede.
  • Bratul – Acesta sustine capul responsabil pentru citire/scriere si este controlat de mecanismul din coltul din stânga sus. Bratul este capabil sa deplaseze capetele pana la marginea hard disk-ului. Bratul si mecanismul de miscare sunt extrem de usoare si foarte rapide. Bratul de pe un hard-disk tipic se poate muta dintr-o parte in alta a platanului de 50 de ori pe secunda – este un lucru uimitor de privit!
  • Pentru a spori cantitatea de informatii pe care unitatea o poate stoca, cele mai multe hard disk-uri au mai multe platane. Acest hard disk are trei platane si sase capete de citire/scriere:

    Mecanismul care misca bratul de pe un hard disk trebuie sa fie incredibil de rapid si precis. Acesta poate fi construit folosind un motor de mare viteza liniara.
    Multe hard disk-uri folosesc un „voice coil” – aceeasi tehnica care este utilizata pentru a muta conul de pe un difuzor pe stereo este folosita pentru a misca bratul.

    Datele sunt stocate pe suprafata platanelor în sectoare si piste. Pistele sunt cercuri concentrice, iar sectoarele sunt diviziuni egale ale unei piste, cum ar fi aceasta:

    O pista tipica este prezentata în galben, un sector tipic este prezentat în albastru. Un sector contine un numar fix de biti – de exemplu, 256 sau 512. Fie la nivel de unitate sau sistem de operare, sectoarele sunt adesea grupate în clustere.
    Procesul de formatare low-level stabileste liniile si sectoarele de pe un platan. Punctele de inceput si de sfârsit ale fiecarui sector sunt scrise pe platan. Acest proces pregateste unitatea sa retina blocuri de octeti. Apoi formatarea la nivel înalt scrie structurile fisierelor stocate, cum ar fi tabelul de alocare a fisierelor, in sectoare. Acest proces pregateste hard disk-ul sa reina fisiere.

    Hardware

    GeForce RTX 5070 vs 4070 vs 3070

    Published

    on

    By

    NVIDIA a lansat oficial seria GeForce RTX 50 la CES 2025, marcând un nou capitol în performanța GPU-urilor. Bazată pe arhitectura Blackwell, această generație introduce îmbunătățiri semnificative, cum ar fi tehnologia DLSS 4, memorie GDDR7, și performanțe avansate în ray tracing. Modelele RTX 5090 și RTX 5080 vor fi disponibile din 30 ianuarie 2025, iar RTX 5070 și RTX 5070 Ti vor urma în februarie.

    De la Generația RTX 30 la RTX 50: Ce S-a Îmbunătățit?

    Pentru a înțelege progresul NVIDIA, ne concentrăm asupra celor mai populare modele din ultimii ani: RTX 3070, RTX 4070 și RTX 5070. Această comparație scoate în evidență saltul tehnologic între generații.

    • RTX 3070 (Lansată în 2020): Această placă a redefinit segmentul de performanță medie, oferind ray tracing și DLSS de generația a doua.
    • RTX 4070 (Lansată în 2023): Cu arhitectura Ada Lovelace, RTX 4070 a adus DLSS 3, ray tracing îmbunătățit și eficiență energetică mai bună.
    • RTX 5070 (2025): Arhitectura Blackwell și DLSS 4 reprezintă cele mai notabile îmbunătățiri, împreună cu o performanță generală crescută.

    Specificații RTX 5070 vs RTX 4070 vs RTX 3070

    RTX 5070 RTX 4070 RTX 3070
    Anul Lansării 2025 2023 2020
    Arhitectură Blackwell Ada Lovelace Ampere
    Nuclee NVIDIA CUDA® 6144 5888 5888
    Tensor Cores 5th Generation 4th Generation 3rd Generation
    AI TOPS 988 780 630
    Frecvență Boost (GHz) 2.51 2.48 1.73
    Frecvență de bază (GHz) 2.16 1.92 1.50
    Memorie 12 GB GDDR7 12 GB GDDR6X 8 GB GDDR6
    Lățime Interfață Memorie 192-bit 192-bit 256-bit
    DLSS DLSS 4 DLSS 3 DLSS 2
    Ray Tracing Generația a 4-a Generația a 3-a Generația a 2-a
    Putere Totală (W) 250W 200W 220W
    Preț de Lansare (USD) 549 599 499
    Continue Reading

    Hardware

    Istoria primului PlayStation: de la idee la lansare

    Published

    on

    By

    Primul PlayStation este mai mult decât o simplă consolă de jocuri. Este o poveste de ambiție, rivalitate și inovație care a schimbat pentru totdeauna industria gaming-ului. Cei care au trăit acea perioadă își amintesc probabil cum această consolă a redefinit standardele jocurilor video, dar puțini știu că drumul PlayStation-ului a început ca un parteneriat eșuat între Sony și Nintendo.

    Nașterea unei colaborări: Sony și Nintendo

    La sfârșitul anilor ’80, Nintendo domina piața jocurilor video cu succesul său colosal, Nintendo Entertainment System (NES) și succesorul său, Super Nintendo Entertainment System (SNES). Cu toate acestea, compania japoneză era deja conștientă de nevoia de a îmbunătăți capacitățile tehnice ale consolelor sale, mai ales în privința suportului de stocare. Cartușele erau limitate în capacitatea de stocare și costisitoare de produs, în timp ce discurile optice începeau să devină o alternativă viabilă, oferind mult mai mult spațiu pentru dezvoltatori și la un cost mai mic.

    În acest context, Nintendo a apelat la Sony pentru a dezvolta un accesoriu care să permită consolei SNES să ruleze jocuri pe CD. Sony, care deja avea o vastă experiență în tehnologia discurilor optice prin dezvoltarea CD-urilor împreună cu Philips, a văzut această colaborare ca pe o oportunitate de a-și extinde prezența în industria jocurilor. Așa s-a născut Nintendo PlayStation, un prototip care combina puterea SNES cu capacitatea de a rula CD-uri.

    Ruptura cu Nintendo și provocarea care a urmat

    Totuși, colaborarea dintre Sony și Nintendo a fost scurtă. La CES 1991 (Consumer Electronics Show), Sony era pregătită să dezvăluie parteneriatul lor oficial și să prezinte noul sistem. Dar, în mod șocant, Nintendo a anunțat în ultimul moment că va colabora cu Philips pentru dezvoltarea tehnologiei CD, renunțând complet la Sony.

    Această mișcare a fost un șoc pentru Sony, dar în loc să renunțe, compania a luat decizia îndrăzneață de a transforma prototipul lor, PlayStation, într-o consolă complet independentă. Kazuo Hirai, un personaj cheie în această poveste, și Ken Kutaragi, inginerul care a condus echipa tehnică pentru proiectul PlayStation, au convins conducerea Sony că piața de jocuri video reprezenta o oportunitate uriașă.

    Kutaragi era un inovator vizionar și era hotărât să creeze o consolă care nu doar să concureze cu Nintendo, ci să revoluționeze industria gaming-ului. Astfel, după multe negocieri interne, Sony a decis să își dezvolte propria consolă de jocuri video. Decizia a fost una riscantă, deoarece compania nu avea experiență în acest domeniu, dar ambiția și tehnologia Sony au făcut ca PlayStation să devină o realitate.

    Lansarea PlayStation în Japonia în 1994

    Pe 3 decembrie 1994, după ani de cercetare și dezvoltare intensă, Sony a lansat oficial PlayStation în Japonia. Spre deosebire de Nintendo sau Sega, PlayStation a fost conceput ca o consolă mai accesibilă pentru dezvoltatorii terți. Oferind un suport excelent pentru CD-ROM-uri, PlayStation a eliminat limitările impuse de cartușe, ceea ce a permis dezvoltarea unor jocuri mult mai complexe din punct de vedere grafic și narativ.

    Jocuri precum Ridge Racer și Tekken au demonstrat rapid puterea grafică a consolei, în timp ce Final Fantasy VII, lansat puțin mai târziu, a arătat capacitatea PlayStation-ului de a spune povești epice.

    PlayStation vs. Competiția: O victorie neașteptată

    La momentul lansării, PlayStation avea de înfruntat o concurență acerbă din partea unor giganți ai industriei. Nintendo lansa în aceeași perioadă Nintendo 64, o consolă care se baza încă pe cartușe, iar Sega Saturn era deja pe piață. Totuși, avantajele oferite de CD-uri și relațiile puternice pe care Sony le-a construit cu dezvoltatorii terți au transformat rapid PlayStation într-o platformă dominantă.

    În primul an de la lansare, Sony a vândut peste un milion de unități doar în Japonia, succes care s-a repetat și la lansarea internațională, în septembrie 1995. În câțiva ani, PlayStation a devenit prima consolă de jocuri care a depășit 100 de milioane de unități vândute la nivel global, stabilind noi standarde în industrie.

    Specificații Tehnice

    ComponentăDetalii
    Procesor (CPU)LSI Core pe 32 de biți (MIPS R3000A)
    Frecvență CPU33.8 MHz
    Performanță CPUAproximativ 30 MIPS (Million Instructions per Second)
    Memorie RAM2 MB
    Memorie Video (VRAM)1 MB
    Capacitate grafică (GPU)Afișare 3D cu până la 360.000 de poligoane pe secundă
    Rezoluție video256×224 – 640×480 pixeli
    Paletă de culori16.7 milioane de culori
    Suport stocareCD-ROM (până la 700 MB pe disc)
    Capacități audioSunet stereo cu 24 de canale, 16-biți, 44.1 kHz (calitate CD)
    ControlerDesign ergonomic, DualShock (vibrații și stick-uri analogice ulterior)
    Data lansării3 decembrie 1994 (Japonia)
    Vânzări globalePeste 100 de milioane de unități vândute

    Succesul PlayStation-ului nu a fost doar rezultatul tehnologiei avansate, ci și al strategiei inteligente de marketing și al relațiilor excelente cu dezvoltatorii de jocuri. Sony a transformat gaming-ul într-o formă de divertisment pentru mase, atrăgând nu doar copiii, ci și adulții.

    În concluzie, primul PlayStation a schimbat radical peisajul industriei de jocuri video. Ceea ce a început ca un parteneriat eșuat cu Nintendo a evoluat într-o poveste de succes care a consacrat Sony ca un lider global în industria gaming-ului. Lansarea PlayStation în 1994 a reprezentat un punct de cotitură în istoria jocurilor video, iar impactul său se resimte și astăzi, când Sony continuă să fie un jucător major în această industrie.

    Continue Reading

    Hardware

    PlayStation sărbătorește 30 de ani cu o ediție limitată a consolei PS5 și accesorii exclusive

    Published

    on

    By

    Sony se pregătește să celebreze 30 de ani de la apariția brandului emblematic PlayStation și lansează colecția PlayStation 30th Anniversary, un omagiu nostalgic adus trecutului, integrat în cele mai noi produse hardware și accesorii pentru PS5.

    Cu un design care aduce aminte de consola originală lansată pe 3 decembrie 1994, noua colecție îmbină culorile clasice ale primului PlayStation cu tehnologia de ultimă generație a PS5. Iată mai multe detalii despre fiecare element al colecției:

    PlayStation 5 Pro – 30th Anniversary Limited Edition Bundle

    Bijuteria acestei colecții este consola PS5 Pro, decorată în stilul care amintește de primele zile ale brandului. Această ediție specială include:

    • Consola PS5 Pro ediție limitată: Echipată cu un SSD de 2TB și Wi-Fi 7.
    • Accesorii în ediție limitată: Bundle-ul vine cu un controller wireless DualSense, un controller wireless DualSense Edge, o stație de încărcare DualSense și un cover pentru consola cu disc.
    • Obiecte de colecție: Pentru cei pasionați de detalii, pachetul conține și un conector de cablu în stilul controllerului original PlayStation, patru elemente de fixare în forma simbolurilor PlayStation, un sticker PlayStation, un poster ediție limitată și un clips personalizat PlayStation.

    Vor fi disponibile doar 12.300 de unități ale acestui pachet, număr care simbolizează data lansării primei console PlayStation. Fiecare consolă va avea numărul său unic gravat, adăugând o notă de exclusivitate pentru fani și colecționari.

    PlayStation 5 Digital Edition – 30th Anniversary Limited Edition Bundle

    Pentru cei care preferă versiunea digitală, pachetul PS5 Digital Edition include:

    • Consola PS5 Digital ediție limitată: Cu un SSD de 1TB.
    • Accesorii în ediție limitată: Un controller wireless DualSense și un cover pentru consola cu disc.
    • Obiecte de colecție: Pachetul oferă aceleași obiecte de colecție ca și PS5 Pro, adăugându-i astfel o valoare nostalgică.

    Sony nu s-a limitat doar la console. Fanii vor putea achiziționa și accesorii în ediție limitată pentru a-și completa setup-ul:

    • PlayStation Portal Remote Player – 30th Anniversary Limited Edition
    • Controller DualSense Edge Wireless – 30th Anniversary Limited Edition
    • Controller DualSense Wireless – 30th Anniversary Limited Edition

    Colecția PlayStation 30th Anniversary va fi lansată pe 21 noiembrie iar precomenzile vor fi disponibile începând cu 26 septembrie. La mulți ani PlayStation și la încă 30 de ani de gaming revoluționar!

    Continue Reading

    Misiuni Grand Theft Auto

    Personaje din jocuri

    Trending