Hardware
Motive pentru care nu trebuie să renunţi la sistemul desktop

Atunci când a fost lansat iPad, Steve Jobs declară sfârşitul sistemelor desktop. În timp ce dispozitivele mobile sunt cu siguranţă mai convenabile atunci când lucraţi în timp ce călătoriţi, nu e nici pe departe la fel de „convenabil” ca un sistem desktop dintr-un birou atunci când vine vorba de a finaliza o lucrare serioasă.
Cu siguranţă, tableta, telefonul sau laptopul se potrivesc de minune în buzunar sau în rucsac, dar toate aceste dispozitive sunt pline de compromisuri, puterea de calcul, dimensiunile ecranului sau preţul foarte ridicat al acestora.
Vom lua parte la sfârşitul sistemelor desktop ? ei bine, nu. Mai jos veţi vedea câteva motive pentru care nu ar trebui să renunţaţi la sistemul desktop.
Sistemele desktop sunt ieftine
Sistemele desktop sunt mai ieftine în comparaţie cu laptop-urile atunci când vine vorba de reparaţii sau achiziţionarea unuia din magazin. Aş putea enumera mai multe comparaţii între aceste două dispozitive, însă, principalul motiv este faptul că, componentele mobile sunt mult mai scumpe deoarece acestea sunt mult mai mici şi necesită costuri de fabricare mult mai mari.
Sistemele desktop sunt mult mai puternice
Procesoarele desktop sunt mult mai puternice decât procesoarele mobile, ARM (procesoare care rulează pe telefoane/tablete). Nu poate fi vorba de o comparaţie între procesoarele desktop şi procesoarele ARM, să spunem că acesta este un caz în care dimensiunea contează.
Procesoarele laptop-urilor, nu sunt doar mai mici decât procesoarele desktop dar sunt concepute pentru a utiliza mai puţină energie şi produc mai puţină căldură.
În primul rând, laptopurile, de obicei ruleaza pe „viaţa bateriei”, din această cauză procesoarele mobile sunt proiectate pentru a conserva durata de viaţă a acesteia. În al doilea rând, procesoarele laptop sunt montate într-o carcasă etanşă unde sunt predispuse la supraîncălzire.
Pot spune că procesoarele sistemelor desktop sunt destul de norocoase deoarece dispun de o sursă bine alimentată, iar aceasta poate fi înconjurată de diverse coolere sau chiar un sistem de răcire cu lichid pentru a menţine o bună temperatură. Astfel, acestea nu sunt doar mai puternice, dar pot fi şi usor overclockate pentru a rula la viteze mai mari.
Aveţi posibilitatea să conectaţi o tonă de periferice
Cele mai multe laptop-uri dispun de câte o pereche de porturi USB 2.0, iar unele modele din clasa high-end, dispun şi de porturi USB 3.0. Cele mai multe tablete ofera un port USB 2.0 (cu excepţia iPad-ului, care „se mândreşte” cu un total enrom de zero porturi USB).
Pe de altă parte, sistemele desktop, de obicei oferă un minim de 4 porturi USB 2.0 sau chiar mai multe. În plus, desktop-urile au foarte multe opţiuni de conectivitate, spre exemplu eSATA, VGA, DVI, HDMI şi diferite linii audio.
Îţi poţi configura propriul sistem
Oricine îşi poate consturi propriul sistem desktop. Sunt disponibile foarte multe site-uri dedicate pentru a ajuta oamenii să îşi construiască propriile sisteme prin intermediul articolelor sau a tutorialelor. În comparaţie cu laptopul, o configuraţie desktop se poate realiza foarte uşor, iar când va veni vremea să faceţi un upgrade, piesele se pot schimba la fel de uşor.
Desktop-urile sunt sigure şi au o durată de viaţă mai lungă
Desktop-urile nu sunt portabile şi acesta este un lucru bun atunci cănd vine vorba de securitate (nu o să spui niciodată ca ai pierdut sistemul desktop pe tren sau într-un mijloc de transport) şi durabilitate. De asemenea, pentru că sistemele desktop nu le mutam foarte des, se întamplă foarte rar ca acestea să fie lovite sau zgâriate.
Cu toate că laptopurile, tabletele şi smartphone-urile sunt mai usor de folosit/transportat în viaţa de zi cu zi, sistemele desktop nu vor disparea prea curand datorită preţurilor şi puterii de lucru al acestora.
Hardware
GeForce RTX 5070 vs 4070 vs 3070

NVIDIA a lansat oficial seria GeForce RTX 50 la CES 2025, marcând un nou capitol în performanța GPU-urilor. Bazată pe arhitectura Blackwell, această generație introduce îmbunătățiri semnificative, cum ar fi tehnologia DLSS 4, memorie GDDR7, și performanțe avansate în ray tracing. Modelele RTX 5090 și RTX 5080 vor fi disponibile din 30 ianuarie 2025, iar RTX 5070 și RTX 5070 Ti vor urma în februarie.
De la Generația RTX 30 la RTX 50: Ce S-a Îmbunătățit?
Pentru a înțelege progresul NVIDIA, ne concentrăm asupra celor mai populare modele din ultimii ani: RTX 3070, RTX 4070 și RTX 5070. Această comparație scoate în evidență saltul tehnologic între generații.
- RTX 3070 (Lansată în 2020): Această placă a redefinit segmentul de performanță medie, oferind ray tracing și DLSS de generația a doua.
- RTX 4070 (Lansată în 2023): Cu arhitectura Ada Lovelace, RTX 4070 a adus DLSS 3, ray tracing îmbunătățit și eficiență energetică mai bună.
- RTX 5070 (2025): Arhitectura Blackwell și DLSS 4 reprezintă cele mai notabile îmbunătățiri, împreună cu o performanță generală crescută.
Specificații RTX 5070 vs RTX 4070 vs RTX 3070
RTX 5070 | RTX 4070 | RTX 3070 | |
---|---|---|---|
Anul Lansării | 2025 | 2023 | 2020 |
Arhitectură | Blackwell | Ada Lovelace | Ampere |
Nuclee NVIDIA CUDA® | 6144 | 5888 | 5888 |
Tensor Cores | 5th Generation | 4th Generation | 3rd Generation |
AI TOPS | 988 | 780 | 630 |
Frecvență Boost (GHz) | 2.51 | 2.48 | 1.73 |
Frecvență de bază (GHz) | 2.16 | 1.92 | 1.50 |
Memorie | 12 GB GDDR7 | 12 GB GDDR6X | 8 GB GDDR6 |
Lățime Interfață Memorie | 192-bit | 192-bit | 256-bit |
DLSS | DLSS 4 | DLSS 3 | DLSS 2 |
Ray Tracing | Generația a 4-a | Generația a 3-a | Generația a 2-a |
Putere Totală (W) | 250W | 200W | 220W |
Preț de Lansare (USD) | 549 | 599 | 499 |
Hardware
Istoria primului PlayStation: de la idee la lansare

Primul PlayStation este mai mult decât o simplă consolă de jocuri. Este o poveste de ambiție, rivalitate și inovație care a schimbat pentru totdeauna industria gaming-ului. Cei care au trăit acea perioadă își amintesc probabil cum această consolă a redefinit standardele jocurilor video, dar puțini știu că drumul PlayStation-ului a început ca un parteneriat eșuat între Sony și Nintendo.

Nașterea unei colaborări: Sony și Nintendo
La sfârșitul anilor ’80, Nintendo domina piața jocurilor video cu succesul său colosal, Nintendo Entertainment System (NES) și succesorul său, Super Nintendo Entertainment System (SNES). Cu toate acestea, compania japoneză era deja conștientă de nevoia de a îmbunătăți capacitățile tehnice ale consolelor sale, mai ales în privința suportului de stocare. Cartușele erau limitate în capacitatea de stocare și costisitoare de produs, în timp ce discurile optice începeau să devină o alternativă viabilă, oferind mult mai mult spațiu pentru dezvoltatori și la un cost mai mic.
În acest context, Nintendo a apelat la Sony pentru a dezvolta un accesoriu care să permită consolei SNES să ruleze jocuri pe CD. Sony, care deja avea o vastă experiență în tehnologia discurilor optice prin dezvoltarea CD-urilor împreună cu Philips, a văzut această colaborare ca pe o oportunitate de a-și extinde prezența în industria jocurilor. Așa s-a născut Nintendo PlayStation, un prototip care combina puterea SNES cu capacitatea de a rula CD-uri.

Ruptura cu Nintendo și provocarea care a urmat
Totuși, colaborarea dintre Sony și Nintendo a fost scurtă. La CES 1991 (Consumer Electronics Show), Sony era pregătită să dezvăluie parteneriatul lor oficial și să prezinte noul sistem. Dar, în mod șocant, Nintendo a anunțat în ultimul moment că va colabora cu Philips pentru dezvoltarea tehnologiei CD, renunțând complet la Sony.
Această mișcare a fost un șoc pentru Sony, dar în loc să renunțe, compania a luat decizia îndrăzneață de a transforma prototipul lor, PlayStation, într-o consolă complet independentă. Kazuo Hirai, un personaj cheie în această poveste, și Ken Kutaragi, inginerul care a condus echipa tehnică pentru proiectul PlayStation, au convins conducerea Sony că piața de jocuri video reprezenta o oportunitate uriașă.
Kutaragi era un inovator vizionar și era hotărât să creeze o consolă care nu doar să concureze cu Nintendo, ci să revoluționeze industria gaming-ului. Astfel, după multe negocieri interne, Sony a decis să își dezvolte propria consolă de jocuri video. Decizia a fost una riscantă, deoarece compania nu avea experiență în acest domeniu, dar ambiția și tehnologia Sony au făcut ca PlayStation să devină o realitate.
Lansarea PlayStation în Japonia în 1994
Pe 3 decembrie 1994, după ani de cercetare și dezvoltare intensă, Sony a lansat oficial PlayStation în Japonia. Spre deosebire de Nintendo sau Sega, PlayStation a fost conceput ca o consolă mai accesibilă pentru dezvoltatorii terți. Oferind un suport excelent pentru CD-ROM-uri, PlayStation a eliminat limitările impuse de cartușe, ceea ce a permis dezvoltarea unor jocuri mult mai complexe din punct de vedere grafic și narativ.
Jocuri precum Ridge Racer și Tekken au demonstrat rapid puterea grafică a consolei, în timp ce Final Fantasy VII, lansat puțin mai târziu, a arătat capacitatea PlayStation-ului de a spune povești epice.
PlayStation vs. Competiția: O victorie neașteptată
La momentul lansării, PlayStation avea de înfruntat o concurență acerbă din partea unor giganți ai industriei. Nintendo lansa în aceeași perioadă Nintendo 64, o consolă care se baza încă pe cartușe, iar Sega Saturn era deja pe piață. Totuși, avantajele oferite de CD-uri și relațiile puternice pe care Sony le-a construit cu dezvoltatorii terți au transformat rapid PlayStation într-o platformă dominantă.

În primul an de la lansare, Sony a vândut peste un milion de unități doar în Japonia, succes care s-a repetat și la lansarea internațională, în septembrie 1995. În câțiva ani, PlayStation a devenit prima consolă de jocuri care a depășit 100 de milioane de unități vândute la nivel global, stabilind noi standarde în industrie.
Specificații Tehnice
Componentă | Detalii |
---|---|
Procesor (CPU) | LSI Core pe 32 de biți (MIPS R3000A) |
Frecvență CPU | 33.8 MHz |
Performanță CPU | Aproximativ 30 MIPS (Million Instructions per Second) |
Memorie RAM | 2 MB |
Memorie Video (VRAM) | 1 MB |
Capacitate grafică (GPU) | Afișare 3D cu până la 360.000 de poligoane pe secundă |
Rezoluție video | 256×224 – 640×480 pixeli |
Paletă de culori | 16.7 milioane de culori |
Suport stocare | CD-ROM (până la 700 MB pe disc) |
Capacități audio | Sunet stereo cu 24 de canale, 16-biți, 44.1 kHz (calitate CD) |
Controler | Design ergonomic, DualShock (vibrații și stick-uri analogice ulterior) |
Data lansării | 3 decembrie 1994 (Japonia) |
Vânzări globale | Peste 100 de milioane de unități vândute |
Succesul PlayStation-ului nu a fost doar rezultatul tehnologiei avansate, ci și al strategiei inteligente de marketing și al relațiilor excelente cu dezvoltatorii de jocuri. Sony a transformat gaming-ul într-o formă de divertisment pentru mase, atrăgând nu doar copiii, ci și adulții.
În concluzie, primul PlayStation a schimbat radical peisajul industriei de jocuri video. Ceea ce a început ca un parteneriat eșuat cu Nintendo a evoluat într-o poveste de succes care a consacrat Sony ca un lider global în industria gaming-ului. Lansarea PlayStation în 1994 a reprezentat un punct de cotitură în istoria jocurilor video, iar impactul său se resimte și astăzi, când Sony continuă să fie un jucător major în această industrie.
Hardware
PlayStation sărbătorește 30 de ani cu o ediție limitată a consolei PS5 și accesorii exclusive

Sony se pregătește să celebreze 30 de ani de la apariția brandului emblematic PlayStation și lansează colecția PlayStation 30th Anniversary, un omagiu nostalgic adus trecutului, integrat în cele mai noi produse hardware și accesorii pentru PS5.
Cu un design care aduce aminte de consola originală lansată pe 3 decembrie 1994, noua colecție îmbină culorile clasice ale primului PlayStation cu tehnologia de ultimă generație a PS5. Iată mai multe detalii despre fiecare element al colecției:
PlayStation 5 Pro – 30th Anniversary Limited Edition Bundle
Bijuteria acestei colecții este consola PS5 Pro, decorată în stilul care amintește de primele zile ale brandului. Această ediție specială include:
- Consola PS5 Pro ediție limitată: Echipată cu un SSD de 2TB și Wi-Fi 7.
- Accesorii în ediție limitată: Bundle-ul vine cu un controller wireless DualSense, un controller wireless DualSense Edge, o stație de încărcare DualSense și un cover pentru consola cu disc.
- Obiecte de colecție: Pentru cei pasionați de detalii, pachetul conține și un conector de cablu în stilul controllerului original PlayStation, patru elemente de fixare în forma simbolurilor PlayStation, un sticker PlayStation, un poster ediție limitată și un clips personalizat PlayStation.
Vor fi disponibile doar 12.300 de unități ale acestui pachet, număr care simbolizează data lansării primei console PlayStation. Fiecare consolă va avea numărul său unic gravat, adăugând o notă de exclusivitate pentru fani și colecționari.


PlayStation 5 Digital Edition – 30th Anniversary Limited Edition Bundle
Pentru cei care preferă versiunea digitală, pachetul PS5 Digital Edition include:
- Consola PS5 Digital ediție limitată: Cu un SSD de 1TB.
- Accesorii în ediție limitată: Un controller wireless DualSense și un cover pentru consola cu disc.
- Obiecte de colecție: Pachetul oferă aceleași obiecte de colecție ca și PS5 Pro, adăugându-i astfel o valoare nostalgică.

Sony nu s-a limitat doar la console. Fanii vor putea achiziționa și accesorii în ediție limitată pentru a-și completa setup-ul:
- PlayStation Portal Remote Player – 30th Anniversary Limited Edition
- Controller DualSense Edge Wireless – 30th Anniversary Limited Edition
- Controller DualSense Wireless – 30th Anniversary Limited Edition



Colecția PlayStation 30th Anniversary va fi lansată pe 21 noiembrie iar precomenzile vor fi disponibile începând cu 26 septembrie. La mulți ani PlayStation și la încă 30 de ani de gaming revoluționar!
-
Jocuri noi pc10 ani ago
Coduri GTA 5 PC: Maşini, Caracter, Mediu
-
Jocuri noi pc10 ani ago
Ghid: Cum să faci mai mulţi bani în GTA 5
-
Jocuri noi pc12 ani ago
15 sfaturi si trucuri pentru GTA 5
-
Jocuri noi pc1 an ago
Lista completă a misiunilor din GTA 5
-
Cerinte de sistem pc2 luni ago
Cerinţe de sistem Split Fiction
-
Jocuri noi pc7 luni ago
Misiunile principale din GTA Vice City
-
Personaje din jocuri10 ani ago
Trevor Philips (Grand Theft Auto 5)
-
Filme si Seriale4 luni ago
Tot ce trebuie să știi despre Sezonul 1 din Squid Game
Max
14 octombrie 2012 at 4:01 pm
Eu văd altul motivul pentru care nu poţi renunţa la desktop (dar depinde şi de individ, de ce anume lucrează fiecare): vor mai trece mulţi ani până când vor apărea aplicaţii puternice pe tablete/telefoane. Ai nevoie de o aplicaţie de management sau de un administrator de baze de date puternic? Tot de un desktop ai nevoie. Ca să nu mai vorbesc de grafică complexă sau editare video/audio.
alexutu
14 octombrie 2012 at 6:08 pm
Eu pur si simplu nu ma pot desparti de calculator , am si laptop dar nu stau deloc pe el pentru ca e incomfortabil.
Skinnerul
15 octombrie 2012 at 2:46 pm
Nu cred ca sistemele Desktop sunt ieftine, un Mac Power porneste de la 3 mii in comparatie cu MacBook
hedmasster
15 octombrie 2012 at 6:21 pm
Daca vei configura la fel un laptop si un sistem desktop, vei observa cu siguranta diferenta de pret sa nu mai vorbim de puterea pe care sistemele desktop o pot oferi.
Dani
20 octombrie 2012 at 5:45 pm
Daca m-ai pune sa aleg intre un laptop si un desktop, as alege Desktopu.
E stabil, mare daca ai un monitor LED/LCD mare…, nu trebuie sa te ingrijesti ca-l scapi sau il uiti pe undeva si cea mai mare problema e comfortul pe care un laptop nu ti-l poate oferi cand te pui la el.
Am un prieten care a vrut neaparat laptop, dar acum a trebuit sa-si cumpere mouse si tastatura wireless, pentru ca sa poata juca un joc in comfort total.
Mihai
8 ianuarie 2013 at 7:21 pm
Desktop-urile sunt cu muult mai ieftine, va dau un exemplu: de curand mi-am cumparat un Desktop hp cu 8GB RAM, HDD de 1,5TB, placa video de 3GB si procesor i5 de 3,1(3,4 pe turbo mod) si am dat pe el 650 euro, aproximativ 3000 lei. Si cel mai ieftin laptop cu specificatii asemanatoare e 3850 lei si are placa video de 1GB, HDD de 1TB si procesoru de 1.70GH
vlad
10 ianuarie 2013 at 1:54 pm
mai taci ba mihai. poate 1850 de lei la specificatiile alea pentru laptop.
dami tu mie 3500 de lei si iau laptop mai bun decat desktopul tau…si defapt vreau sa imi cumpar unul cu 2999,99 care ii mai bun ca al tau. ( exceptie placa video care are doar 2 gb, dar este gddr5, asa ca nu prea conteaza asa mult ) .
Aurel
10 ianuarie 2013 at 6:39 pm
man, omu a zis desktop HP 🙂
poti lua cu bani aia o configuratie HP laptop similar??
sau de ce discutati aici?
Wizard
10 aprilie 2013 at 8:51 am
Pe langa bani si performanta mai trebuie introdsa in ecuatie o valoare: spatiul ocupat pe birou.
Desktop= unitate plasata langa/sub/pe birou, tot pe birou avem monitor, tastatura, mouse iar in spate se lafaie 5-7 cabluri.
Laptop= un laptop si un mouse pe birou si 2 cabluri (mouse+alimentare).
A! Sa nu uit: un cooler care merge discret si intermitent, versus 2-3 coolere ale desktopului, care se aud muuult mai bine.
Inchei acum pentru ca terbuie sa sterg praful de pe birou. Pentru asta, am de ridicat un laptop si un mouse 😉
The Layer
5 mai 2014 at 7:11 pm
Bai wizard,daca vrei o performanta mica si putin spatiu spatiu ocupat poti alege un netbook,eu raman la desktop deoarece este mai bun in toate privintele
Motiv sa alegi un desktop pc:
1.In laptop,hardiskul si placa video primesc caldura drept in nas de la procesor.
2.La procesorul dintr-un laptop daca ii faci overclock,este posibil ca totul sa se incalzeasca prea tare.
3.Nu exista laptopuri de gamming,exista doar sisteme desktop pc de gamming
Eu raman la desktop pc,tu wizard poti alege dezamagirea aia de laptop
Wizard
15 iunie 2014 at 7:52 pm
@the layer
1. Înainte să mi te adresezi cu „Băi”, mai belește odată ochii și vezi unde am scris eu că vreau „o performanță mică”. Vezi că scrie: „Pe lângă bani și performanță mai…”.
2. Overclock se face numai dacă ai un desktop mare cu un procesor mic.
3. Există laptop-uri foarte performante dar nu sunt pentru under14. Vei afla despre ele după primul salariu.
Până atunci, spor la OVK și la fete.