Connect with us

Hardware

Megabytes, Gigabytes, Terabytes ce înseamnă toate acestea ?

Published

on

Auzim foarte des acesti termeni megabytes sau gigabytes cand e vorba de spatiul unui hard disk sau a unui CD/DVD.Acum ceva timp pentru descrierea spatiului de pe hard disk se folosea cel mai des termenul megabytes, hardurile neavand prea mult spatiu ca in prezent.Astazi, gigabytes este termenul cel mai frecvent folosit pentru descrierea spatiului unui hard disk.


In viitorul nu foarte indepartat, terabyte va fi un termen comun cum este astazi gigabyte.Haideti sa vorbim putin despreacesti termeni: Conform dictionarului de calcul IBM 1 megabyte = 1.000.000 octeti in notatia zecimala.Dar atunci cand megabyte este folosit pentru depozitare virtuala ( ex. memoria RAM ) volumul de canal 2 la puterea 20 = 1048576 octeti. Conform dictionarului Microsoft Press Computer 1 meagabyte = 1.000.000 bytes sau 1.048.576 bytes. Confrom definitiei lui Eric S.Raymond 1 megabyte = 1.048.576 bytes pe argumentul ca octetii ar trebui calculati la puterea a 2-a. 1000 poate fi inlocuit cu 1024 in functie de tipul de memorie.

Tot ce vreau ca voi sa tineti minte din acest articol este :

Processor or Virtual Storage

  • 1 Bit = Binary Digit
  • 8 Bits = 1 Byte
  • 1024 Bytes = 1 Kilobyte
  • 1024 Kilobytes = 1 Megabyte
  • 1024 Megabytes = 1 Gigabyte
  • 1024 Gigabytes = 1 Terabyte
  • 1024 Terabytes = 1 Petabyte
  • 1024 Petabytes = 1 Exabyte
  • 1024 Exabytes = 1 Zettabyte
  • 1024 Zettabytes = 1 Yottabyte
  • 1024 Yottabytes = 1 Brontobyte
  • 1024 Brontobytes = 1 Geopbyte
  • Disk Storage

  • 1 Bit = Binary Digit
  • 8 Bits = 1 Byte
  • 1000 Bytes = 1 Kilobyte
  • 1000 Kilobytes = 1 Megabyte
  • 1000 Megabytes = 1 Gigabyte
  • 1000 Gigabytes = 1 Terabyte
  • 1000 Terabytes = 1 Petabyte
  • 1000 Petabytes = 1 Exabyte
  • 1000 Exabytes = 1 Zettabyte
  • 1000 Zettabytes = 1 Yottabyte
  • 1000 Yottabytes = 1 Brontobyte
  • 1000 Brontobytes = 1 Geopbyte
  • Acum haideti sa detaliem putin acesti termeni:

  • BIT – Un Bit este cea mai mica unitate de date pe care o utilizeaza un computer.
  • BYTE – 1 octet = 8 biti. Un octet ar putea fi egal cu un caracter.
  • KILOBYTE – 1 Kilobyte = 1.000 bytes sau 1.024 bytes in functie de memorie.
  • MEGABYTE – 1 Megabyte = 1.000 Kilobytes. Acum ceva timp 1 megabyte era considerat a fi o cantitate mare de date ( tineti minte floppy disk care avea undeva pe la 1.44 megabytes, in ziua de astazi CD-urile au in jur de 700 megabytes ).
  • GIGABYTE – 1 Gigabyte = 1.000 Megabytes. Gigabytes , gigabytes … un termen foarte, foarte utilizat in ziua de astazi, majoritatea jocurilor din ziua de astazi le putem „masura” in gigabytes, la fel si filmele. 1 Gigabyte putea detine continutul a circa 10 metri de carti a unui raft de biblioteca.
  • TERABYTE – 1 Terabyte aproximativ un bilion de octeti sau 1.000 gigabytes. Acum cativa ani nici nu ma gandeam ca un hard disk poate stoca atat de mult spatiu dar in ziua de astazi un hard disk de 1 TB vezi tot mai des pe calculatoarele mai performate.
  • PETABYTE – 1 Petabyte = 1.000 Terabytes sau 1.000.000 Gigabytes . Este greu de imaginat cam ce ar putea detine un asemenea hard disk ( priviti imaginea de mai sus ).
  • EXABYTE – 1 Exabyte = 1.000 petabytes sau 1.000.000.000 gigabytes. ( vezi imaginea de mai sus ).
  • ZETTABYTE – 1 Zettabyte = 1.000 Exabytes . Daca am compara Zettabyte ar trebui sa spun ca va fi nevoie de o multime de zerouri sa il umple. ( vezi imaginea de mai sus )
  • YOTTABYTE – 1 Yottabyte = 1.000 Zettabytes. Ar fi nevoie de aproximativ 10 bilioane ani pentru a descarca un fisier de 1 Yottabyte, folosind o banda mare de internet. Intregul World Wide Web ocupa aproximativ 1 Yottabyte.
  • BRONTOBYTE – 1 Brontobyte este ( ati ghicit ) 1.000 Yottabytes. Un lucru este de spus despre Brontobyte … acesta este un „1” urmat de 27 zerouri .
  • GEOPBYTE – Da..1 Geopbyte = 1.000 Brontobytes . Nu stiu de ce a fost creat acest termen…ma indoiesc ca voi vedea vreodata un hard disk de 1 Geopbyte . 1 Geopbyte = 15267 6504600 2283229 4012496 7031205 376 octeti.
  • 1 Comment

    1 Comment

    1. Pingback: Care este diferenta dintre Fat32 si Ntfs?

    Leave a Reply

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

    Hardware

    GeForce RTX 5070 vs 4070 vs 3070

    Published

    on

    By

    NVIDIA a lansat oficial seria GeForce RTX 50 la CES 2025, marcând un nou capitol în performanța GPU-urilor. Bazată pe arhitectura Blackwell, această generație introduce îmbunătățiri semnificative, cum ar fi tehnologia DLSS 4, memorie GDDR7, și performanțe avansate în ray tracing. Modelele RTX 5090 și RTX 5080 vor fi disponibile din 30 ianuarie 2025, iar RTX 5070 și RTX 5070 Ti vor urma în februarie.

    De la Generația RTX 30 la RTX 50: Ce S-a Îmbunătățit?

    Pentru a înțelege progresul NVIDIA, ne concentrăm asupra celor mai populare modele din ultimii ani: RTX 3070, RTX 4070 și RTX 5070. Această comparație scoate în evidență saltul tehnologic între generații.

    • RTX 3070 (Lansată în 2020): Această placă a redefinit segmentul de performanță medie, oferind ray tracing și DLSS de generația a doua.
    • RTX 4070 (Lansată în 2023): Cu arhitectura Ada Lovelace, RTX 4070 a adus DLSS 3, ray tracing îmbunătățit și eficiență energetică mai bună.
    • RTX 5070 (2025): Arhitectura Blackwell și DLSS 4 reprezintă cele mai notabile îmbunătățiri, împreună cu o performanță generală crescută.

    Specificații RTX 5070 vs RTX 4070 vs RTX 3070

    RTX 5070 RTX 4070 RTX 3070
    Anul Lansării 2025 2023 2020
    Arhitectură Blackwell Ada Lovelace Ampere
    Nuclee NVIDIA CUDA® 6144 5888 5888
    Tensor Cores 5th Generation 4th Generation 3rd Generation
    AI TOPS 988 780 630
    Frecvență Boost (GHz) 2.51 2.48 1.73
    Frecvență de bază (GHz) 2.16 1.92 1.50
    Memorie 12 GB GDDR7 12 GB GDDR6X 8 GB GDDR6
    Lățime Interfață Memorie 192-bit 192-bit 256-bit
    DLSS DLSS 4 DLSS 3 DLSS 2
    Ray Tracing Generația a 4-a Generația a 3-a Generația a 2-a
    Putere Totală (W) 250W 200W 220W
    Preț de Lansare (USD) 549 599 499
    Continue Reading

    Hardware

    Istoria primului PlayStation: de la idee la lansare

    Published

    on

    By

    Primul PlayStation este mai mult decât o simplă consolă de jocuri. Este o poveste de ambiție, rivalitate și inovație care a schimbat pentru totdeauna industria gaming-ului. Cei care au trăit acea perioadă își amintesc probabil cum această consolă a redefinit standardele jocurilor video, dar puțini știu că drumul PlayStation-ului a început ca un parteneriat eșuat între Sony și Nintendo.

    Nașterea unei colaborări: Sony și Nintendo

    La sfârșitul anilor ’80, Nintendo domina piața jocurilor video cu succesul său colosal, Nintendo Entertainment System (NES) și succesorul său, Super Nintendo Entertainment System (SNES). Cu toate acestea, compania japoneză era deja conștientă de nevoia de a îmbunătăți capacitățile tehnice ale consolelor sale, mai ales în privința suportului de stocare. Cartușele erau limitate în capacitatea de stocare și costisitoare de produs, în timp ce discurile optice începeau să devină o alternativă viabilă, oferind mult mai mult spațiu pentru dezvoltatori și la un cost mai mic.

    În acest context, Nintendo a apelat la Sony pentru a dezvolta un accesoriu care să permită consolei SNES să ruleze jocuri pe CD. Sony, care deja avea o vastă experiență în tehnologia discurilor optice prin dezvoltarea CD-urilor împreună cu Philips, a văzut această colaborare ca pe o oportunitate de a-și extinde prezența în industria jocurilor. Așa s-a născut Nintendo PlayStation, un prototip care combina puterea SNES cu capacitatea de a rula CD-uri.

    Ruptura cu Nintendo și provocarea care a urmat

    Totuși, colaborarea dintre Sony și Nintendo a fost scurtă. La CES 1991 (Consumer Electronics Show), Sony era pregătită să dezvăluie parteneriatul lor oficial și să prezinte noul sistem. Dar, în mod șocant, Nintendo a anunțat în ultimul moment că va colabora cu Philips pentru dezvoltarea tehnologiei CD, renunțând complet la Sony.

    Această mișcare a fost un șoc pentru Sony, dar în loc să renunțe, compania a luat decizia îndrăzneață de a transforma prototipul lor, PlayStation, într-o consolă complet independentă. Kazuo Hirai, un personaj cheie în această poveste, și Ken Kutaragi, inginerul care a condus echipa tehnică pentru proiectul PlayStation, au convins conducerea Sony că piața de jocuri video reprezenta o oportunitate uriașă.

    Kutaragi era un inovator vizionar și era hotărât să creeze o consolă care nu doar să concureze cu Nintendo, ci să revoluționeze industria gaming-ului. Astfel, după multe negocieri interne, Sony a decis să își dezvolte propria consolă de jocuri video. Decizia a fost una riscantă, deoarece compania nu avea experiență în acest domeniu, dar ambiția și tehnologia Sony au făcut ca PlayStation să devină o realitate.

    Lansarea PlayStation în Japonia în 1994

    Pe 3 decembrie 1994, după ani de cercetare și dezvoltare intensă, Sony a lansat oficial PlayStation în Japonia. Spre deosebire de Nintendo sau Sega, PlayStation a fost conceput ca o consolă mai accesibilă pentru dezvoltatorii terți. Oferind un suport excelent pentru CD-ROM-uri, PlayStation a eliminat limitările impuse de cartușe, ceea ce a permis dezvoltarea unor jocuri mult mai complexe din punct de vedere grafic și narativ.

    Jocuri precum Ridge Racer și Tekken au demonstrat rapid puterea grafică a consolei, în timp ce Final Fantasy VII, lansat puțin mai târziu, a arătat capacitatea PlayStation-ului de a spune povești epice.

    PlayStation vs. Competiția: O victorie neașteptată

    La momentul lansării, PlayStation avea de înfruntat o concurență acerbă din partea unor giganți ai industriei. Nintendo lansa în aceeași perioadă Nintendo 64, o consolă care se baza încă pe cartușe, iar Sega Saturn era deja pe piață. Totuși, avantajele oferite de CD-uri și relațiile puternice pe care Sony le-a construit cu dezvoltatorii terți au transformat rapid PlayStation într-o platformă dominantă.

    În primul an de la lansare, Sony a vândut peste un milion de unități doar în Japonia, succes care s-a repetat și la lansarea internațională, în septembrie 1995. În câțiva ani, PlayStation a devenit prima consolă de jocuri care a depășit 100 de milioane de unități vândute la nivel global, stabilind noi standarde în industrie.

    Specificații Tehnice

    ComponentăDetalii
    Procesor (CPU)LSI Core pe 32 de biți (MIPS R3000A)
    Frecvență CPU33.8 MHz
    Performanță CPUAproximativ 30 MIPS (Million Instructions per Second)
    Memorie RAM2 MB
    Memorie Video (VRAM)1 MB
    Capacitate grafică (GPU)Afișare 3D cu până la 360.000 de poligoane pe secundă
    Rezoluție video256×224 – 640×480 pixeli
    Paletă de culori16.7 milioane de culori
    Suport stocareCD-ROM (până la 700 MB pe disc)
    Capacități audioSunet stereo cu 24 de canale, 16-biți, 44.1 kHz (calitate CD)
    ControlerDesign ergonomic, DualShock (vibrații și stick-uri analogice ulterior)
    Data lansării3 decembrie 1994 (Japonia)
    Vânzări globalePeste 100 de milioane de unități vândute

    Succesul PlayStation-ului nu a fost doar rezultatul tehnologiei avansate, ci și al strategiei inteligente de marketing și al relațiilor excelente cu dezvoltatorii de jocuri. Sony a transformat gaming-ul într-o formă de divertisment pentru mase, atrăgând nu doar copiii, ci și adulții.

    În concluzie, primul PlayStation a schimbat radical peisajul industriei de jocuri video. Ceea ce a început ca un parteneriat eșuat cu Nintendo a evoluat într-o poveste de succes care a consacrat Sony ca un lider global în industria gaming-ului. Lansarea PlayStation în 1994 a reprezentat un punct de cotitură în istoria jocurilor video, iar impactul său se resimte și astăzi, când Sony continuă să fie un jucător major în această industrie.

    Continue Reading

    Hardware

    PlayStation sărbătorește 30 de ani cu o ediție limitată a consolei PS5 și accesorii exclusive

    Published

    on

    By

    Sony se pregătește să celebreze 30 de ani de la apariția brandului emblematic PlayStation și lansează colecția PlayStation 30th Anniversary, un omagiu nostalgic adus trecutului, integrat în cele mai noi produse hardware și accesorii pentru PS5.

    Cu un design care aduce aminte de consola originală lansată pe 3 decembrie 1994, noua colecție îmbină culorile clasice ale primului PlayStation cu tehnologia de ultimă generație a PS5. Iată mai multe detalii despre fiecare element al colecției:

    PlayStation 5 Pro – 30th Anniversary Limited Edition Bundle

    Bijuteria acestei colecții este consola PS5 Pro, decorată în stilul care amintește de primele zile ale brandului. Această ediție specială include:

    • Consola PS5 Pro ediție limitată: Echipată cu un SSD de 2TB și Wi-Fi 7.
    • Accesorii în ediție limitată: Bundle-ul vine cu un controller wireless DualSense, un controller wireless DualSense Edge, o stație de încărcare DualSense și un cover pentru consola cu disc.
    • Obiecte de colecție: Pentru cei pasionați de detalii, pachetul conține și un conector de cablu în stilul controllerului original PlayStation, patru elemente de fixare în forma simbolurilor PlayStation, un sticker PlayStation, un poster ediție limitată și un clips personalizat PlayStation.

    Vor fi disponibile doar 12.300 de unități ale acestui pachet, număr care simbolizează data lansării primei console PlayStation. Fiecare consolă va avea numărul său unic gravat, adăugând o notă de exclusivitate pentru fani și colecționari.

    PlayStation 5 Digital Edition – 30th Anniversary Limited Edition Bundle

    Pentru cei care preferă versiunea digitală, pachetul PS5 Digital Edition include:

    • Consola PS5 Digital ediție limitată: Cu un SSD de 1TB.
    • Accesorii în ediție limitată: Un controller wireless DualSense și un cover pentru consola cu disc.
    • Obiecte de colecție: Pachetul oferă aceleași obiecte de colecție ca și PS5 Pro, adăugându-i astfel o valoare nostalgică.

    Sony nu s-a limitat doar la console. Fanii vor putea achiziționa și accesorii în ediție limitată pentru a-și completa setup-ul:

    • PlayStation Portal Remote Player – 30th Anniversary Limited Edition
    • Controller DualSense Edge Wireless – 30th Anniversary Limited Edition
    • Controller DualSense Wireless – 30th Anniversary Limited Edition

    Colecția PlayStation 30th Anniversary va fi lansată pe 21 noiembrie iar precomenzile vor fi disponibile începând cu 26 septembrie. La mulți ani PlayStation și la încă 30 de ani de gaming revoluționar!

    Continue Reading

    Misiuni Grand Theft Auto

    Personaje din jocuri

    Trending