Connect with us

Hardware

6 lucruri ce nu trebuie făcute unui SSD

Published

on

Succesorul hard disk-ului clasic, SSD-ul (Solid State Drive), este un dispozitiv de stocare foarte diferit de predecesorul sau mecanic si magnetic care inca este utilizat pe scara larga. Diferenta dintre cele doua tipuri de stocare este destul de mare, ceea ce inseamna ca unele actiuni realizate asupra hard disk-ului nu ar trebui niciodata incercate pe un SSD.

In sistemul de operare, SSD-urile sunt „citite” la fel ca hard disk-urile clasice, diferenta majora fiind modul lor de functionare. Chiar daca SSD-urile sunt inca o piesa intalnita mai putin in computerele utilizatorilor obisnuiti, incetul cu incetul aceasta metoda de stocare incepe sa fie folosita tot mai mult, fiind excelenta pentru pastrarea fisierelor de sistem. Pentru ca problemele sa nu apara atunci cand folositi pentru prima data un SSD, voi enumera cateva sfaturi pentru a asigura o buna functionare a dispozitivului.

SSD image

Nu le defragmentaţi

SSD-urile nu ar trebui defragmentate deoarece sectoarele de stocare pe un SSD au un numar limitat de scrieri, iar defragmentarea va inmulti numarul de scrieri atat timp cat fisierele vor fi mutate dintr-un sector in altul.
Mai mult decat atat, nu vei vedea nicio imbunatatire in urma procesului de defragmentare. Pe un hard disk mecanic, defragmentarea este benefica, deoarece bratul mecanic al hard-ului trebuie sa se deplaseze pe platanele magnetice pentru a citi datele. Daca datele dintr-un fisier sunt stocate in mai multe locuri, bratul va trebui sa se mute de mai multe ori pentru a citi toate datele continute de fisier, iar acest proces necesita mai mult timp decat citirea datelor dintr-o singura locatie.

Intr-un solid-state drive nu exista nicio miscare mecanica. Dispozitivul poate citi pur si simplu datele din orice sector. De aceea SSD-urile sunt concepute pentru a raspandi datele uniform in intreaga zona de stocare, astfel reducandu-se efectul de uzura. Cum spuneam si mai devreme, SSD-urile au un numar limitat de scrieri, iar folosirea unei singure zone pentru scrierea datelor ar coincide cu cedarea dispozitivului inainte de „data de expirare”.

Nu ştergeţi date importante

Presupunand ca utilizezi un sistem de operare care suportă TRIM (Windows 7+, Mac OS X 10.6.8+, sau Linux 2.6.28+) si un SSD, nu mai este necesara suprascrierea sectoarelor libere. Acest lucru este important atunci cand ai de-a face cu un hard disk mecanic, deoarece fisierele care sunt sterse de pe hard disk-ul mecanic nu sunt sterse in momentul initierii comenzii de stergere. Sectoarelor lor sunt marcate ca sterse, dar pana cand acestea sunt suprascrise, datele ar putea fi recuperate cu un software de recuperare a datelor.

maxresdefault

Pentru a preveni acest lucru atunci cand vei renunta la un PC sau hard disk, foloseste un software precum DBAN sau Drive Wiper din CCleaner pentru a suprascrie spațiul liber, asigurandu-te ca nu contine date utilizabile.

Desi poate fi interpretat ca un acronim, TRIM este defapt o comanda introdusa SSD-urilor moderne pentru sterge datele instantaneu si pentru a evita procesul de suprascriere care ar incetini dispozitivul.

Sistemele de operare care suportă TRIM, sterg fisierele instantaneu. Cand stergi un fisier de pe SSD, sistemul de operare il informeaza ca fisierul a fost sters cu comanda TRIM, iar sectoarele care detineau datele fisierului sunt eliberate instantaneu. Deci, datele vor fi sterse imediat fara a mai putea fi recuperate.

Nu folosi Windows XP, Windows Vista si nu dezactiva TRIM


In cazul in care computerul tau foloseste un solid-state drive, ar trebui sa foloseasca si un sistem de operare modern. Acest lucru inseamnă ca trebuie sa eviti Windows XP sau Windows Vista.
Ambele sisteme de operare nu suporta comanda TRIM. Atunci cand vei sterge un fisier de pe hard disk, sistemul de operare nu poate trimite comanda TRIM catre dispozitivul de stocare, deci datele fisierului vor ramane in sectoarele ocupate.

In acest caz, atunci cand sistemul de operare incearca sa scrie un nou fisier in spatiul liber, sectoarele trebuie sa fie mai intai eliberate, apoi rescrise. Acest lucru face ca operatiunile de scriere a fisierelor sa dureze mai mult si in acelasi timp scad si performantele dispozitivului de stocare.

De aceea nu este indicat sa dezactivati TRIM din Windows 7 sau alte sisteme de operare moderne. El este activat in mod implicit, deci ideal este sa-l lasi sa-si faca treaba.

Nu stoca date până ocupi tot spaţiul

Indicat este să laşi ceva spaţiu liber pe unitatea SSD sau performanţele sale de scriere vor scade dramatic. Acest lucru poate fi surprinzător, dar este destul de simplu de înţeles.

Când un SSD are mult spaţiu liber, el are o mulţime de sectoare goale care la un moment dat vor fi ocupate cu fişiere. Când un SSD are puţin spaţiu liber, aceasta are o mulţime de sectoare umplute parţial. Când vei scrie un fişier, SSD-ul va trebui să citească sectorul parţial umplut în cache, apoi va modifica sectorul adăugând noile date, urmând ca în ultima fază să fie scris în întregime. Acest lucru va trebui să se întâmple cu fiecare sector în care fişierul va fi scris.

Procentul ideal de ocupare al spaţiului este de 75%. Deci, pentru un echilibru al performanţei este bine să vă lăsaţi 25% din spaţiu liber. Dacă veţi încerca să treceţi de această barieră este posibil ca performanţa SSD-ului să scadă considerabil.

ssd-capacity

Nu le folosiţi constant pentru scrieri

Pentru a mări durata de viaţă a SSD-ului, ar trebui să încerci să reduci la minimum scrierile. De exemplu, poţi seta sistemul de operare sau oricare alt software să depoziteze fişierele temporare şi jurnalele pe hard disk.

Nu depozita fişiere mari, accesate rar

Acest lucru este destul de evident. SSD-urile sunt mai mici ca şi capacitate şi mult mai scumpe per-gigabyte decât hard disk-urile. Dar, în comparaţie cu hard disk-urile, SSD-urile oferă consum redus de energie, mai puţin zgomot și viteză mult mai mare.

Printre fişierele ideale care pot fi stocate pe SSD se numără fişierele sistemului de operare, ale programelor și alte fişiere care trebuie să fie accesate frecvent şi rapid. Este o idee rea să stochezi colecţia media pe un SSD, deoarece viteza de accesare nu are o importanţă majora faţă de spaţiul de stocare, care, în momentul prezent, este preţios. Dacă ai un hard disk mecanic este ideal să-i foloseşti spatiul de stocare la maxim. Dacă utilizezi un laptop fără hard disk i-a în considerare achiziţionarea unui hard disk extern.

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Hardware

GeForce RTX 5070 vs 4070 vs 3070

Published

on

By

NVIDIA a lansat oficial seria GeForce RTX 50 la CES 2025, marcând un nou capitol în performanța GPU-urilor. Bazată pe arhitectura Blackwell, această generație introduce îmbunătățiri semnificative, cum ar fi tehnologia DLSS 4, memorie GDDR7, și performanțe avansate în ray tracing. Modelele RTX 5090 și RTX 5080 vor fi disponibile din 30 ianuarie 2025, iar RTX 5070 și RTX 5070 Ti vor urma în februarie.

De la Generația RTX 30 la RTX 50: Ce S-a Îmbunătățit?

Pentru a înțelege progresul NVIDIA, ne concentrăm asupra celor mai populare modele din ultimii ani: RTX 3070, RTX 4070 și RTX 5070. Această comparație scoate în evidență saltul tehnologic între generații.

  • RTX 3070 (Lansată în 2020): Această placă a redefinit segmentul de performanță medie, oferind ray tracing și DLSS de generația a doua.
  • RTX 4070 (Lansată în 2023): Cu arhitectura Ada Lovelace, RTX 4070 a adus DLSS 3, ray tracing îmbunătățit și eficiență energetică mai bună.
  • RTX 5070 (2025): Arhitectura Blackwell și DLSS 4 reprezintă cele mai notabile îmbunătățiri, împreună cu o performanță generală crescută.

Specificații RTX 5070 vs RTX 4070 vs RTX 3070

RTX 5070 RTX 4070 RTX 3070
Anul Lansării 2025 2023 2020
Arhitectură Blackwell Ada Lovelace Ampere
Nuclee NVIDIA CUDA® 6144 5888 5888
Tensor Cores 5th Generation 4th Generation 3rd Generation
AI TOPS 988 780 630
Frecvență Boost (GHz) 2.51 2.48 1.73
Frecvență de bază (GHz) 2.16 1.92 1.50
Memorie 12 GB GDDR7 12 GB GDDR6X 8 GB GDDR6
Lățime Interfață Memorie 192-bit 192-bit 256-bit
DLSS DLSS 4 DLSS 3 DLSS 2
Ray Tracing Generația a 4-a Generația a 3-a Generația a 2-a
Putere Totală (W) 250W 200W 220W
Preț de Lansare (USD) 549 599 499
Continue Reading

Hardware

Istoria primului PlayStation: de la idee la lansare

Published

on

By

Primul PlayStation este mai mult decât o simplă consolă de jocuri. Este o poveste de ambiție, rivalitate și inovație care a schimbat pentru totdeauna industria gaming-ului. Cei care au trăit acea perioadă își amintesc probabil cum această consolă a redefinit standardele jocurilor video, dar puțini știu că drumul PlayStation-ului a început ca un parteneriat eșuat între Sony și Nintendo.

Nașterea unei colaborări: Sony și Nintendo

La sfârșitul anilor ’80, Nintendo domina piața jocurilor video cu succesul său colosal, Nintendo Entertainment System (NES) și succesorul său, Super Nintendo Entertainment System (SNES). Cu toate acestea, compania japoneză era deja conștientă de nevoia de a îmbunătăți capacitățile tehnice ale consolelor sale, mai ales în privința suportului de stocare. Cartușele erau limitate în capacitatea de stocare și costisitoare de produs, în timp ce discurile optice începeau să devină o alternativă viabilă, oferind mult mai mult spațiu pentru dezvoltatori și la un cost mai mic.

În acest context, Nintendo a apelat la Sony pentru a dezvolta un accesoriu care să permită consolei SNES să ruleze jocuri pe CD. Sony, care deja avea o vastă experiență în tehnologia discurilor optice prin dezvoltarea CD-urilor împreună cu Philips, a văzut această colaborare ca pe o oportunitate de a-și extinde prezența în industria jocurilor. Așa s-a născut Nintendo PlayStation, un prototip care combina puterea SNES cu capacitatea de a rula CD-uri.

Ruptura cu Nintendo și provocarea care a urmat

Totuși, colaborarea dintre Sony și Nintendo a fost scurtă. La CES 1991 (Consumer Electronics Show), Sony era pregătită să dezvăluie parteneriatul lor oficial și să prezinte noul sistem. Dar, în mod șocant, Nintendo a anunțat în ultimul moment că va colabora cu Philips pentru dezvoltarea tehnologiei CD, renunțând complet la Sony.

Această mișcare a fost un șoc pentru Sony, dar în loc să renunțe, compania a luat decizia îndrăzneață de a transforma prototipul lor, PlayStation, într-o consolă complet independentă. Kazuo Hirai, un personaj cheie în această poveste, și Ken Kutaragi, inginerul care a condus echipa tehnică pentru proiectul PlayStation, au convins conducerea Sony că piața de jocuri video reprezenta o oportunitate uriașă.

Kutaragi era un inovator vizionar și era hotărât să creeze o consolă care nu doar să concureze cu Nintendo, ci să revoluționeze industria gaming-ului. Astfel, după multe negocieri interne, Sony a decis să își dezvolte propria consolă de jocuri video. Decizia a fost una riscantă, deoarece compania nu avea experiență în acest domeniu, dar ambiția și tehnologia Sony au făcut ca PlayStation să devină o realitate.

Lansarea PlayStation în Japonia în 1994

Pe 3 decembrie 1994, după ani de cercetare și dezvoltare intensă, Sony a lansat oficial PlayStation în Japonia. Spre deosebire de Nintendo sau Sega, PlayStation a fost conceput ca o consolă mai accesibilă pentru dezvoltatorii terți. Oferind un suport excelent pentru CD-ROM-uri, PlayStation a eliminat limitările impuse de cartușe, ceea ce a permis dezvoltarea unor jocuri mult mai complexe din punct de vedere grafic și narativ.

Jocuri precum Ridge Racer și Tekken au demonstrat rapid puterea grafică a consolei, în timp ce Final Fantasy VII, lansat puțin mai târziu, a arătat capacitatea PlayStation-ului de a spune povești epice.

PlayStation vs. Competiția: O victorie neașteptată

La momentul lansării, PlayStation avea de înfruntat o concurență acerbă din partea unor giganți ai industriei. Nintendo lansa în aceeași perioadă Nintendo 64, o consolă care se baza încă pe cartușe, iar Sega Saturn era deja pe piață. Totuși, avantajele oferite de CD-uri și relațiile puternice pe care Sony le-a construit cu dezvoltatorii terți au transformat rapid PlayStation într-o platformă dominantă.

În primul an de la lansare, Sony a vândut peste un milion de unități doar în Japonia, succes care s-a repetat și la lansarea internațională, în septembrie 1995. În câțiva ani, PlayStation a devenit prima consolă de jocuri care a depășit 100 de milioane de unități vândute la nivel global, stabilind noi standarde în industrie.

Specificații Tehnice

ComponentăDetalii
Procesor (CPU)LSI Core pe 32 de biți (MIPS R3000A)
Frecvență CPU33.8 MHz
Performanță CPUAproximativ 30 MIPS (Million Instructions per Second)
Memorie RAM2 MB
Memorie Video (VRAM)1 MB
Capacitate grafică (GPU)Afișare 3D cu până la 360.000 de poligoane pe secundă
Rezoluție video256×224 – 640×480 pixeli
Paletă de culori16.7 milioane de culori
Suport stocareCD-ROM (până la 700 MB pe disc)
Capacități audioSunet stereo cu 24 de canale, 16-biți, 44.1 kHz (calitate CD)
ControlerDesign ergonomic, DualShock (vibrații și stick-uri analogice ulterior)
Data lansării3 decembrie 1994 (Japonia)
Vânzări globalePeste 100 de milioane de unități vândute

Succesul PlayStation-ului nu a fost doar rezultatul tehnologiei avansate, ci și al strategiei inteligente de marketing și al relațiilor excelente cu dezvoltatorii de jocuri. Sony a transformat gaming-ul într-o formă de divertisment pentru mase, atrăgând nu doar copiii, ci și adulții.

În concluzie, primul PlayStation a schimbat radical peisajul industriei de jocuri video. Ceea ce a început ca un parteneriat eșuat cu Nintendo a evoluat într-o poveste de succes care a consacrat Sony ca un lider global în industria gaming-ului. Lansarea PlayStation în 1994 a reprezentat un punct de cotitură în istoria jocurilor video, iar impactul său se resimte și astăzi, când Sony continuă să fie un jucător major în această industrie.

Continue Reading

Hardware

PlayStation sărbătorește 30 de ani cu o ediție limitată a consolei PS5 și accesorii exclusive

Published

on

By

Sony se pregătește să celebreze 30 de ani de la apariția brandului emblematic PlayStation și lansează colecția PlayStation 30th Anniversary, un omagiu nostalgic adus trecutului, integrat în cele mai noi produse hardware și accesorii pentru PS5.

Cu un design care aduce aminte de consola originală lansată pe 3 decembrie 1994, noua colecție îmbină culorile clasice ale primului PlayStation cu tehnologia de ultimă generație a PS5. Iată mai multe detalii despre fiecare element al colecției:

PlayStation 5 Pro – 30th Anniversary Limited Edition Bundle

Bijuteria acestei colecții este consola PS5 Pro, decorată în stilul care amintește de primele zile ale brandului. Această ediție specială include:

  • Consola PS5 Pro ediție limitată: Echipată cu un SSD de 2TB și Wi-Fi 7.
  • Accesorii în ediție limitată: Bundle-ul vine cu un controller wireless DualSense, un controller wireless DualSense Edge, o stație de încărcare DualSense și un cover pentru consola cu disc.
  • Obiecte de colecție: Pentru cei pasionați de detalii, pachetul conține și un conector de cablu în stilul controllerului original PlayStation, patru elemente de fixare în forma simbolurilor PlayStation, un sticker PlayStation, un poster ediție limitată și un clips personalizat PlayStation.

Vor fi disponibile doar 12.300 de unități ale acestui pachet, număr care simbolizează data lansării primei console PlayStation. Fiecare consolă va avea numărul său unic gravat, adăugând o notă de exclusivitate pentru fani și colecționari.

PlayStation 5 Digital Edition – 30th Anniversary Limited Edition Bundle

Pentru cei care preferă versiunea digitală, pachetul PS5 Digital Edition include:

  • Consola PS5 Digital ediție limitată: Cu un SSD de 1TB.
  • Accesorii în ediție limitată: Un controller wireless DualSense și un cover pentru consola cu disc.
  • Obiecte de colecție: Pachetul oferă aceleași obiecte de colecție ca și PS5 Pro, adăugându-i astfel o valoare nostalgică.

Sony nu s-a limitat doar la console. Fanii vor putea achiziționa și accesorii în ediție limitată pentru a-și completa setup-ul:

  • PlayStation Portal Remote Player – 30th Anniversary Limited Edition
  • Controller DualSense Edge Wireless – 30th Anniversary Limited Edition
  • Controller DualSense Wireless – 30th Anniversary Limited Edition

Colecția PlayStation 30th Anniversary va fi lansată pe 21 noiembrie iar precomenzile vor fi disponibile începând cu 26 septembrie. La mulți ani PlayStation și la încă 30 de ani de gaming revoluționar!

Continue Reading

Misiuni Grand Theft Auto

Personaje din jocuri

Trending