Connect with us

Hardware

Cum functioneaza BIOS-ul?

Published

on

Una dintre cele mai comune utilizari ale memoriei Flash este pentru basic input/output system al calculatorului dumneavoastra, cunoscut ca BIOS. Pe aproape fiecare computer, BIOS-ul face-va ca toate cipurile, hard disk-urile, porturile si procesorul functioneaza împreuna.

Fiecare desktop si laptop din ziua de azi contine un microprocesor ca unitate de procesare centrale. Procesorul este componenta hardware. Pentru a-si executa operatiile cu bine, procesorul executa un set de instructiuni cunoscute sub numele software (Pentru mai multe informatii cititi „Cum functioneaza procesoarele?”). Sunteti, probabil, foarte familiarizati cu doua tipuri diferite de software:

  • Sistemul de operare – Sistemul de operare ofera un set de servicii pentru aplicatiile care ruleaza pe calculatorul dumneavoastra, si ofera, de asemenea interfata utilizator fundamentala pentru calculatorul dumneavoastra. Windows 98 si Linux sunt exemple de sisteme de operare.
  • Aplicatiile – Aplicatiile sunt bucati de software care sunt programate pentru a efectua sarcini specifice. Pe computerul vostru chiar acum aveti, probabil, o aplicatie browser, o aplicatie de editare text si asa mai departe. Puteti cumpara, de asemenea, aplicatii noi si sa le instalati.
  • Software-ul BIOS-ului are o serie de roluri diferite, dar rolul sau cel mai important este de a incarca sistemul de operare. Cand porniti computerul si procesorul incearca sa execute prima instructiune, trebuie sa obtina acea instructiune de undeva. Ea nu se poate obtine de la sistemul de operare, deoarece sistemul de operare se afla pe hard disk si procesorul nu poate ajunge la el fara cateva instructiuni care sa il indrume. BIOS-ul ofera aceste instructiuni. Unele dintre sarcinile comune pe care BIOS-ul le efectueaza sunt:

  • Power-on self test (POST) pentru toate componentele hardware din sistem pentru a se asigura ca totul functioneaza corect;
  • Activarea altor BIOS-uri de pe diferite placi instalate in calculator – De exemplu, SCSI si placa video au de multe ori propriul lor chip BIOS;
  • Asigurarea unui set de reguli low-level pe care sistemul de operare le utilizeaza pentru a interactiona cu alte dispozitive hardware – Aceste rutine dau numele de BIOS. Ele administreaza dispozitive ca tastatura, display, precum si porturile serial si paralele, mai ales atunci cand calculatorul booteaza;
  • Gestionarea unei colectii de setari pentru hard disk-uri, ceas, etc.
  • BIOS-ul este un software special care creeaza interfete intre componentele hardware importante ale computerului cu sistemul de operare. Acesta este, de obicei, stocat pe un cip de memorie flash de pe placa de baza, dar uneori cip-ul este un alt tip de ROM.
    Cand porniti computerul, BIOS-ul face mai multe lucruri:

  • Verificarea configuratiei CMOS pentru setari personalizate;
  • Initializeaza registrele si gestioneaza energia;
  • Incarca interrupt handlers si driverele dispozitivelor;
  • Efectueaza Power-on self-test (POST);
  • Afiseaza setarile sistemului;
  • Determina ce dispozitive sunt bootabile;
  • Initializarea secventei de bootstrap;
  • Primul lucru pe care in face BIOS-ul, este sa verifice informatiile stocate intr-un cip (CMOS) complementar cu semiconductor de metal oxide avand o mica cantitatea de memorie RAM (64 bytes). Setup CMOS furnizeaza informatii detaliate special pentru sistemul vostru si care pot fi modificate, ceea ce duce la modificarea sistemului. BIOS-ul foloseste aceste informatii pentru a modifica sau completa programele sale implicite dupa cum este necesar. Vom vorbi mai mult despre aceste setari mai tarziu.

    Interrupt handlers sunt mici bucati de software care actioneaza ca traducatori intre componentele hardware si sistemul de operare. De exemplu, cand apasati o tasta de pe tastatura, semnalul este trimis la interrupt handlerul de la tastatura, care specifica CPU-ului ceea ce este si il trece pe sistemul de operare. Driverele componentelor sunt alte piese de software care identifica componentele hardware de baza, cum ar fi tastatura, mouse-ul, hard disk-ul. De cand BIOS-ul intercepteaza in mod constant semnale de la hardware, acesta este, de obicei copiat, sau umbrit, in memoria RAM pentru a rula mai repede.

    Ori de cate ori porniti computerul, primul lucru pe care il vedeti este software-ul BIOS care isi face treaba. Pe multe dintre computere, BIOS-ul afiseaza textul care descrie lucruri cum ar fi cantitatea de memorie instalata in calculatorul dumneavoastra, tipul hard disk-ului si asa mai departe. Se pare ca, pe parcursul acestei secvente de pornire, BIOS-ul face o cantitate remarcabila de munca pentru a pregati computerul sa ruleze. Aceasta sectiune descrie pe scurt cateva dintre aceste activitati pentru un PC tipic.

    Dupa verificarea setarilor CMOS si incarcarea interrupt handlers, BIOS-ul determina daca placa video este operationala. Cele mai multe placi video au un BIOS al lor, care initializeaza memoria si procesorul grafic de pe placa. Daca acestea nu exista, sunt informatii despre drivele video de pe un alt ROM de pe placa de baza pe care BIOS-ul il poate incarca.

    In continuare, BIOS-ul verifica daca aceasta este o pornire sau o restartare. Face acest lucru prin verificarea valorii de la adresa de memorie 0000:0472. O valoare de 1234h indica un restart, iar BIOS-ul sare peste restul de POST. Orice altceva este considerat o pornire.

    Daca este o pornire, BIOS-ul verifica memoria RAM, prin efectuarea unui test de scriere/citire a fiecarei adrese de memorie. Se verifica porturile PS/2 sau porturile USB pentru a gasi o tastatura si un mouse. Cauta apoi busurile peripheral component interconnect (PCI) si in cazul in care gaseste vreunul, verifica toate placile PCI. In cazul in care BIOS-ul constata orice erori în timpul POST-ului, acesta va va notifica printr-o serie de bipuri sau un mesaj text afisat pe ecran. O eroare la acest punct este aproape intotdeauna o problema hardware.

    BIOS-ul afiseaza apoi câteva detalii despre sistemul dumneavoastra. Aceasta include de obicei informatii despre:

  • Procesor;
  • Unitatea floppy si hard-disk;
  • Memorie;
  • Revizuirea BIOS-ului si data;
  • Ecranul.


  • Orice drivere speciale, cum ar fi adaptoarele small computer system interface (SCSI), sunt incarcate de la adaptor, iar BIOS-ul afiseaza informatiile. Apoi, BIOS-ul se uita la secventa dispozitivelor de stocare identificate ca dispozitive de boot in Setup CMOS. „Boot” este prescurtarea de la „bootstrap”. Boot se refera la procesul de lansare a sistemului de operare. BIOS-ul va incerca sa initieze secventa de boot de pe primul dispozitiv din lista de boot. In cazul in care BIOS-ul nu gaseste dispozitivul, se va incerca urmatorul din lista. In cazul in care nu gaseste fisierele pe un dispozitiv propriu, procesul de pornire se va opri. Daca ati lasat vreodata un disc atunci cand ati repornit computerul, ati vazut, probabil, acest mesaj: „BIOS-ul a incercat sa boot-eze calculatorul de pe un disc lasat in unitate. Avand in vedere ca nu a gasit fisierele de sistem corecte, nu a putut continua.” Desigur, aceasta se poate repara usor. Pur si simplu scoateti discul si apasati o tasta pentru a continua.

    In lista anterioara, ati vazut ca BIOS-ul verifica Setup CMOS pentru setari personalizate. Iata ceea ce faci pentru a schimba aceste setari. Pentru a intra in CMOS Setup, trebuie sa apasati o anumita tasta sau o combinatie de taste in timpul secventei de pornire. Cele mai multe sisteme folosesc „Esc”, „Del”, „F1”, „F2”, „Ctrl-Esc” sau „Ctrl-Alt-Esc” pentru a intra in configurare. Exista, de obicei, un text in partea de jos a ecranului care va spune „Apasati ___ pentru a intra in Setup.” Dupa ce ati intrat in setup, veti vedea un set de ecrane text cu o serie de optiuni. Unele dintre acestea sunt standard, in timp ce altele variaza în functie de producatorul BIOS-ului. Optiunile comune includ:

  • Sistemul Ora/Data – Setati data si ora sistemului;
    Boot Sequence- ordinea in care BIOS-ul va încerca sa încarce sistemul de operare;
  • Plug and Play – Un standard pentru auto-detectarea dispozitivelor conectate; ar trebui sa fie setata la „Da” in cazul in care computerul si sistemul de operare atat le poate sustine;
  • Mouse/Keyboard – „Activeaza Num Lock”, „Activeaza tastatura”, „Auto-Detecteaza mouse-ul” …;
  • Drive Configuration – Configurarea hard disk-ului(urilor), CD-ROM si floppy;
  • Memory – Directioneaza BIOS-ul sa faca o umbra la o anumita adresa de memorie;
  • Security – Setati o parola pentru accesarea calculatorului;
  • Power Management – Selectati daca doriti sa utilizati gestionarea energiei, si stabiliti durata de timp pentru regimul standby;
  • Exit – Salvati modificarile, renuntati la modificari sau restaurati setarile implicite;
  • Fiti foarte atenti atunci cand faceti modificari de configurare. Setarile incorecte pot opri computerul de la pornire. Cand ati terminat sa modificati, trebuie sa alegeti „Salvati modificarile” si iesiti. BIOS-ul va reporni computerul, astfel incat noile setari sa aiba efect.

    BIOS-ul foloseste tehnologia CMOS pentru a salva toate modificarile facute setarilor computerului. Cu aceasta tehnologie, o baterie mica de litiu sau Ni-Cad poate furniza destula putere pentru a pastra datele timp de ani de zile. De fapt, unele dintre cele mai noi chips au o baterie de litiu construita chiar in cipul CMOS cu o durata de 10 ani!

    Ocazional, un computer va trebui sa aiba BIOS-ul actualizat. Acest lucru este valabil mai ales sistemelor mai vechi. Deoarece apar noi dispozitive si standarde, BIOS-ul trebuie schimbat, pentru ca acesta sa inteleaga noul hardware. Avand in vedere ca BIOS-ul este stocat intr-o forma de ROM, schimbarea lui este un pic mai grea decat majoritatea modernizarilor altor tipuri de software.

    Pentru a schimba BIOS-ul, veti avea nevoie, probabil, de un program special de pe calculator sau de la producatorul BIOS-ului. Uita-te la informatiile BIOS-ului cu privire la revizuire si data afisata la pornirea sistemului sau luati legatura cu producatorul computerului pentru a afla ce tip de BIOS aveti. Apoi mergeti pe site-ul Web al producatorului BIOS-ului pentru a vedea daca un upgrade este disponibil. Descarcati upgrade-ul si programului utilitar, necesare pentru a-l instala. Uneori, utilitatea si actualizarea sunt combinate intr-un singur fisier disponibil pentru descarcare. Copiati programul, impreuna cu actualizarea BIOS-ului, pe un CD. Reporniti computerul cu CD-ul in unitate, in acest moment programul sterge BIOS-ul vechi si scrie unul nou. Puteti gasi un BIOS Wizard, care va verifica BIOS-ul la BIOS Upgrades.

    Producatori de BIOS:

  • American Megatrends Inc (AMI);
  • Phoenix Technologies;
  • ALi;
  • Winbond;
  • Ca si in cazul modificarilor din Setup CMOS, sa fiti atenti atunci cand actualizati BIOS-ul. Asigurati-va ca faceti upgrade la o versiune care este compatibila cu sistemul. In caz contrar, ati putea corupe BIOS-ul, ceea ce inseamna ca nu va fi capabil sa booteze de pe calculatorul dumneavoastra. Daca nu sunteti sigur in ceea ce faceti, contactati producatorul computerului pentru va confirma daca aveti nevoie sau nu de un upgrade.

    4 Comments

    4 Comments

    1. Pingback: Cum functioneaza Sistemele de Operare?

    2. Pingback: Gigabyte a lansat noi placi de baza la CES

    3. Pingback: Sfaturi optimizare Windows 7

    4. Pingback: La ce ajuta ventilatorul procesorului?

    Leave a Reply

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

    Hardware

    GeForce RTX 5070 vs 4070 vs 3070

    Published

    on

    By

    NVIDIA a lansat oficial seria GeForce RTX 50 la CES 2025, marcând un nou capitol în performanța GPU-urilor. Bazată pe arhitectura Blackwell, această generație introduce îmbunătățiri semnificative, cum ar fi tehnologia DLSS 4, memorie GDDR7, și performanțe avansate în ray tracing. Modelele RTX 5090 și RTX 5080 vor fi disponibile din 30 ianuarie 2025, iar RTX 5070 și RTX 5070 Ti vor urma în februarie.

    De la Generația RTX 30 la RTX 50: Ce S-a Îmbunătățit?

    Pentru a înțelege progresul NVIDIA, ne concentrăm asupra celor mai populare modele din ultimii ani: RTX 3070, RTX 4070 și RTX 5070. Această comparație scoate în evidență saltul tehnologic între generații.

    • RTX 3070 (Lansată în 2020): Această placă a redefinit segmentul de performanță medie, oferind ray tracing și DLSS de generația a doua.
    • RTX 4070 (Lansată în 2023): Cu arhitectura Ada Lovelace, RTX 4070 a adus DLSS 3, ray tracing îmbunătățit și eficiență energetică mai bună.
    • RTX 5070 (2025): Arhitectura Blackwell și DLSS 4 reprezintă cele mai notabile îmbunătățiri, împreună cu o performanță generală crescută.

    Specificații RTX 5070 vs RTX 4070 vs RTX 3070

    RTX 5070 RTX 4070 RTX 3070
    Anul Lansării 2025 2023 2020
    Arhitectură Blackwell Ada Lovelace Ampere
    Nuclee NVIDIA CUDA® 6144 5888 5888
    Tensor Cores 5th Generation 4th Generation 3rd Generation
    AI TOPS 988 780 630
    Frecvență Boost (GHz) 2.51 2.48 1.73
    Frecvență de bază (GHz) 2.16 1.92 1.50
    Memorie 12 GB GDDR7 12 GB GDDR6X 8 GB GDDR6
    Lățime Interfață Memorie 192-bit 192-bit 256-bit
    DLSS DLSS 4 DLSS 3 DLSS 2
    Ray Tracing Generația a 4-a Generația a 3-a Generația a 2-a
    Putere Totală (W) 250W 200W 220W
    Preț de Lansare (USD) 549 599 499
    Continue Reading

    Hardware

    Istoria primului PlayStation: de la idee la lansare

    Published

    on

    By

    Primul PlayStation este mai mult decât o simplă consolă de jocuri. Este o poveste de ambiție, rivalitate și inovație care a schimbat pentru totdeauna industria gaming-ului. Cei care au trăit acea perioadă își amintesc probabil cum această consolă a redefinit standardele jocurilor video, dar puțini știu că drumul PlayStation-ului a început ca un parteneriat eșuat între Sony și Nintendo.

    Nașterea unei colaborări: Sony și Nintendo

    La sfârșitul anilor ’80, Nintendo domina piața jocurilor video cu succesul său colosal, Nintendo Entertainment System (NES) și succesorul său, Super Nintendo Entertainment System (SNES). Cu toate acestea, compania japoneză era deja conștientă de nevoia de a îmbunătăți capacitățile tehnice ale consolelor sale, mai ales în privința suportului de stocare. Cartușele erau limitate în capacitatea de stocare și costisitoare de produs, în timp ce discurile optice începeau să devină o alternativă viabilă, oferind mult mai mult spațiu pentru dezvoltatori și la un cost mai mic.

    În acest context, Nintendo a apelat la Sony pentru a dezvolta un accesoriu care să permită consolei SNES să ruleze jocuri pe CD. Sony, care deja avea o vastă experiență în tehnologia discurilor optice prin dezvoltarea CD-urilor împreună cu Philips, a văzut această colaborare ca pe o oportunitate de a-și extinde prezența în industria jocurilor. Așa s-a născut Nintendo PlayStation, un prototip care combina puterea SNES cu capacitatea de a rula CD-uri.

    Ruptura cu Nintendo și provocarea care a urmat

    Totuși, colaborarea dintre Sony și Nintendo a fost scurtă. La CES 1991 (Consumer Electronics Show), Sony era pregătită să dezvăluie parteneriatul lor oficial și să prezinte noul sistem. Dar, în mod șocant, Nintendo a anunțat în ultimul moment că va colabora cu Philips pentru dezvoltarea tehnologiei CD, renunțând complet la Sony.

    Această mișcare a fost un șoc pentru Sony, dar în loc să renunțe, compania a luat decizia îndrăzneață de a transforma prototipul lor, PlayStation, într-o consolă complet independentă. Kazuo Hirai, un personaj cheie în această poveste, și Ken Kutaragi, inginerul care a condus echipa tehnică pentru proiectul PlayStation, au convins conducerea Sony că piața de jocuri video reprezenta o oportunitate uriașă.

    Kutaragi era un inovator vizionar și era hotărât să creeze o consolă care nu doar să concureze cu Nintendo, ci să revoluționeze industria gaming-ului. Astfel, după multe negocieri interne, Sony a decis să își dezvolte propria consolă de jocuri video. Decizia a fost una riscantă, deoarece compania nu avea experiență în acest domeniu, dar ambiția și tehnologia Sony au făcut ca PlayStation să devină o realitate.

    Lansarea PlayStation în Japonia în 1994

    Pe 3 decembrie 1994, după ani de cercetare și dezvoltare intensă, Sony a lansat oficial PlayStation în Japonia. Spre deosebire de Nintendo sau Sega, PlayStation a fost conceput ca o consolă mai accesibilă pentru dezvoltatorii terți. Oferind un suport excelent pentru CD-ROM-uri, PlayStation a eliminat limitările impuse de cartușe, ceea ce a permis dezvoltarea unor jocuri mult mai complexe din punct de vedere grafic și narativ.

    Jocuri precum Ridge Racer și Tekken au demonstrat rapid puterea grafică a consolei, în timp ce Final Fantasy VII, lansat puțin mai târziu, a arătat capacitatea PlayStation-ului de a spune povești epice.

    PlayStation vs. Competiția: O victorie neașteptată

    La momentul lansării, PlayStation avea de înfruntat o concurență acerbă din partea unor giganți ai industriei. Nintendo lansa în aceeași perioadă Nintendo 64, o consolă care se baza încă pe cartușe, iar Sega Saturn era deja pe piață. Totuși, avantajele oferite de CD-uri și relațiile puternice pe care Sony le-a construit cu dezvoltatorii terți au transformat rapid PlayStation într-o platformă dominantă.

    În primul an de la lansare, Sony a vândut peste un milion de unități doar în Japonia, succes care s-a repetat și la lansarea internațională, în septembrie 1995. În câțiva ani, PlayStation a devenit prima consolă de jocuri care a depășit 100 de milioane de unități vândute la nivel global, stabilind noi standarde în industrie.

    Specificații Tehnice

    ComponentăDetalii
    Procesor (CPU)LSI Core pe 32 de biți (MIPS R3000A)
    Frecvență CPU33.8 MHz
    Performanță CPUAproximativ 30 MIPS (Million Instructions per Second)
    Memorie RAM2 MB
    Memorie Video (VRAM)1 MB
    Capacitate grafică (GPU)Afișare 3D cu până la 360.000 de poligoane pe secundă
    Rezoluție video256×224 – 640×480 pixeli
    Paletă de culori16.7 milioane de culori
    Suport stocareCD-ROM (până la 700 MB pe disc)
    Capacități audioSunet stereo cu 24 de canale, 16-biți, 44.1 kHz (calitate CD)
    ControlerDesign ergonomic, DualShock (vibrații și stick-uri analogice ulterior)
    Data lansării3 decembrie 1994 (Japonia)
    Vânzări globalePeste 100 de milioane de unități vândute

    Succesul PlayStation-ului nu a fost doar rezultatul tehnologiei avansate, ci și al strategiei inteligente de marketing și al relațiilor excelente cu dezvoltatorii de jocuri. Sony a transformat gaming-ul într-o formă de divertisment pentru mase, atrăgând nu doar copiii, ci și adulții.

    În concluzie, primul PlayStation a schimbat radical peisajul industriei de jocuri video. Ceea ce a început ca un parteneriat eșuat cu Nintendo a evoluat într-o poveste de succes care a consacrat Sony ca un lider global în industria gaming-ului. Lansarea PlayStation în 1994 a reprezentat un punct de cotitură în istoria jocurilor video, iar impactul său se resimte și astăzi, când Sony continuă să fie un jucător major în această industrie.

    Continue Reading

    Hardware

    PlayStation sărbătorește 30 de ani cu o ediție limitată a consolei PS5 și accesorii exclusive

    Published

    on

    By

    Sony se pregătește să celebreze 30 de ani de la apariția brandului emblematic PlayStation și lansează colecția PlayStation 30th Anniversary, un omagiu nostalgic adus trecutului, integrat în cele mai noi produse hardware și accesorii pentru PS5.

    Cu un design care aduce aminte de consola originală lansată pe 3 decembrie 1994, noua colecție îmbină culorile clasice ale primului PlayStation cu tehnologia de ultimă generație a PS5. Iată mai multe detalii despre fiecare element al colecției:

    PlayStation 5 Pro – 30th Anniversary Limited Edition Bundle

    Bijuteria acestei colecții este consola PS5 Pro, decorată în stilul care amintește de primele zile ale brandului. Această ediție specială include:

    • Consola PS5 Pro ediție limitată: Echipată cu un SSD de 2TB și Wi-Fi 7.
    • Accesorii în ediție limitată: Bundle-ul vine cu un controller wireless DualSense, un controller wireless DualSense Edge, o stație de încărcare DualSense și un cover pentru consola cu disc.
    • Obiecte de colecție: Pentru cei pasionați de detalii, pachetul conține și un conector de cablu în stilul controllerului original PlayStation, patru elemente de fixare în forma simbolurilor PlayStation, un sticker PlayStation, un poster ediție limitată și un clips personalizat PlayStation.

    Vor fi disponibile doar 12.300 de unități ale acestui pachet, număr care simbolizează data lansării primei console PlayStation. Fiecare consolă va avea numărul său unic gravat, adăugând o notă de exclusivitate pentru fani și colecționari.

    PlayStation 5 Digital Edition – 30th Anniversary Limited Edition Bundle

    Pentru cei care preferă versiunea digitală, pachetul PS5 Digital Edition include:

    • Consola PS5 Digital ediție limitată: Cu un SSD de 1TB.
    • Accesorii în ediție limitată: Un controller wireless DualSense și un cover pentru consola cu disc.
    • Obiecte de colecție: Pachetul oferă aceleași obiecte de colecție ca și PS5 Pro, adăugându-i astfel o valoare nostalgică.

    Sony nu s-a limitat doar la console. Fanii vor putea achiziționa și accesorii în ediție limitată pentru a-și completa setup-ul:

    • PlayStation Portal Remote Player – 30th Anniversary Limited Edition
    • Controller DualSense Edge Wireless – 30th Anniversary Limited Edition
    • Controller DualSense Wireless – 30th Anniversary Limited Edition

    Colecția PlayStation 30th Anniversary va fi lansată pe 21 noiembrie iar precomenzile vor fi disponibile începând cu 26 septembrie. La mulți ani PlayStation și la încă 30 de ani de gaming revoluționar!

    Continue Reading

    Misiuni Grand Theft Auto

    Personaje din jocuri

    Trending