Connect with us

Software

Cum functioneaza Sistemele de Operare?

Published

on

   Cand porniti un computer, este placut sa va ganditi ca il puteti controla. Aveti mouse-ul computerului, cu care aveti posibilitatea sa va miscati oriunde pe ecran si multe alte cai. Desi este usor sa va simtiti ca un director in fata computerului sau laptopului, o multime de lucruri se intampla în interiorul lui si omul real din spatele cortinei care manageriaza sarcinile necesare este sistemul de operare.
   Cele mai multe PC-uri desktop sau laptopuri sunt vandute cu sitemul de operare Microsoft Windows deja instalat. Computerele Macintosh sunt vandute Mac OS X. Serverele corporative utilizeaza Linux sau sisteme de operare UNIX. Sistemul de operare (OS) este primul lucru încarcat pe calculator – fara sistem de operare, un computer este inutil.
   Mai recent, sisteme de operare au început sa fie integrate si în computere mai mici. Daca va place sa va jucati cu dispozitive electronice, stiti ca sistemele de operare pot fi gasite acum pe multe dispozitive pe care le folosim în fiecare zi, de la telefoane mobile la puncte de acces wireless. Computerele care utilizeaza aceste dispozitive atat de mici au ajuns atât de puternice încât pot rula un sistem de operare si alte aplicatii. Computerul dintr-un telefon mobil modern tipic este acum mai puternic decat un computer de 20 de ani, astfel încât aceasta progresie are sens si este o evolutie fireasca.
Scopul unui sistem de operare este sa organiza si sa controleze partea hardware si software, astfel încât dispozitivul functioneaza si se comporta într-un mod flexibil, dar previzibil.

   Nu toate calculatoarele au sisteme de operare. Computerul care controleaza cuptorul cu microunde dîn bucataria dumneavoastra, de exemplu, nu are nevoie de un sistem de operare. El are un set de sarcini care trebuie efectuate, avand o tastatura numerotate si câteva butoana pre-setate. Pentru un calculator de acest fel, un sistem de operare ar fi ceva in plus, crescand costurile de dezvoltare, de fabricatie si adaugarea de complexitate în cazul în care nici una nu este necesara. În schimb, computerul dintr-un cuptor cu microunde, pur si simplu ruleaza tot timpul un singur program hard-wired.
   Pentru alte dispozitive, un sistem de operare creeaza capacitatea de a:
         -servi o varietate de scopuri;
         -interactiona cu utilizatorii într-un mod mult mai complicat;
         -tine pasul cu nevoile care se schimba in timp.
   Toate computerele desktop au un sistem de operare. Cele mai frecvente sunt cele din familia Windows, sisteme de operare dezvoltate de Microsoft, sistemele de operare Macintosh dezvoltate de Apple si familia sistemelor de operare UNIX (care au fost dezvoltate de catre o întreaga armata de indivizi, corporatii si colaboratori). Exista sute de alte sisteme de operare disponibile pentru aplicatii cu scopuri speciale inclusiv pentru specializarile mainframe, robotica, fabricatie, sistemele de control în timp real si asa mai departe.
   În orice dispozitiv care are un sistem de operare, exista de obicei o modalitate de a efectua modificari la modul în care acel dispozitiv functioneaza. Acest lucru este departe de a fi un accident fericit, unul din motivele pentru care sistemele de operare sunt realizate in cod portabil, decât in circuite permanenta este ca acestea pot fi schimbate sau modificate, fara a fi nevoie sa solicitati intregul dispozitiv.
   Pentru un utilizator al computerului, acest lucru înseamna ca puteti adauga un nou update de securitate, patch-uri de sistem, noi aplicatii sau chiar un alt sistem de operare complet nou, decât sa reciclati computerul si cumparati altul nou atunci când aveti nevoie de o schimbare. Atât timp cât ati înteles cum functioneaza un sistem de operare si cum sa ajungeti la acesta, în multe cazuri, aveti posibilitatea sa modificati modul in care se comporta. Acelasi lucru este valabil si pentru telefonul vostru, de asemenea.

   La cel mai simplu nivel, un sistem de operare face doua lucruri:
         1. Gestioneaza resursele hardware si software ale sistemului. Într-un computer desktop, aceste resurse includ lucruri cum ar fi procesorul, memoria si spatiul de pe disc si multe altele (pe un telefon mobil, ele includ tastatura, ecranul, agenda, bateria si conexiunea la retea).
         2. Ofera un mod stabil, mai coerent pentru aplicatii sa se ocupe cu partea hardware fara a fi nevoie sa cunoasca toate detaliile hardware.
   Prima sarcina, gestionarea resurselor hardware si software, este foarte important, deoarece diferite programe si metode de intrare concureaza pentru atentia unitatii centrale de prelucrare (CPU) si cererea de memorie, stocand si folosind latime de banda intrare/iesire(I/O) pentru scopurile proprii. În aceasta calitate, sistemul de operare joaca rolul de mama buna, asigurându-se ca fiecare cerere primeste resursele necesare în timp ce se joaca cu toate celelalte aplicatii, gospodarind eficient capacitatea limitata a sistemului spre binele tuturor utilizatorilor si aplicatiilor.
   A doua sarcina, oferind o aplicatie cu interfata consistenta, este deosebit de important în cazul în care exista mai mult de un anumit tip de computer care utilizeaza sistemul de operare, sau în cazul în care hardware-ul care alcatuieste computerul este posibil sa fie schimbat vreodata. O interfata aplicatie program (API) consistenta permite unui dezvoltator de software sa scrie o aplicatie de pe un singur calculator si are un nivel ridicat de încredere ca va rula pe un alt computer de acelasi tip, chiar daca cantitatea de memorie sau cantitatea de depozitare este diferita pe cele doua computere.
   Chiar daca un computer este unic, un sistem de operare poate garanta ca aplicatiile continua sa ruleze în momentul in care actualizam partea hardware. Acest lucru se datoreaza faptului ca sistemul de operare – nu aplicatia – este imputernicit de gestionarea hardware-ului si de distributia resurselor sale. Una dintre provocarile cu care se confrunta dezvoltatorii este pastrarea sistemelelor de operare suficient de flexibile pentru a rula hardware de la mii de vânzatorii de calculatoare. Sistemele de astazi pot gazdui mii de imprimante diferite, hard disk-uri si periferice speciale, în orice combinatie posibila.

   Cu o familie larga de sisteme de operare, exista patru tipuri, clasificate pe baza tipurilor de computere care le controleaza si felul aplicatiilor pe care le suporta. Categoriile sunt:
         -Real-time operating system (RTOS) – sistemele de operare in timp real sunt utilizate pentru controlul masinilor, instrumentelor stiintifice si sisteme industriale. Un RTOS are de obicei interfata a utilizatorului mica, nu are utilitati ca utilizator final, deoarece sistemul va fi o „cutie sigilata” atunci cand este livrat pentru utilizare. O parte foarte importanta a unui RTOS este gestionarea resurselor calculatorului, astfel încât o anumita operatie este executata în aceeasi cantitate de timp, de fiecare data când apare. Într-un mecanism complex, a avea o parte care se misca mai repede doar pentru ca resursele sistemului sunt disponibile poate fi la fel de catastrofal ca si cand nu s-ar misca, deoarece sistemul este ocupat.
         -Un singur utilizator, o singura sarcina (Single-user, single task) – la fel cum sugereaza si numele, acest sistem de operare este proiectat pentru a gestiona calculatorul astfel încât un utilizator poate face în mod eficient un singur lucru la un moment dat. Palm OS pentru computerele Palm portabile este un bun exemplu de sistem de operare single-user, single task.
         -Un singur utilizator, mai multe sarcini (Single-user, multi-tasking) – Acesta este tipul de sistem de operare pe care majoritatea oamenilor il folosesc pe desktop si laptop astazi. Microsoft Windows si platformele Apple MacOS sunt ambele exemple de acest fel de sisteme de operare, care va permit unui singur utilizator sa aiba mai multe programe functionabile în acelasi timp. De exemplu, este foarte usor pentru un utilizator Windows sa scrie un text într-un procesor de texte în timp ce descarca un fisier de pe Internet în timpul imprimarii textului unui mesaj dintr-un e-mail.
         -Multi-user – Un sistem de operare multi-utilizator permite diferitilor utilizatori sa profite de resursele computerului simultan. Sistemul de operare trebuie sa se asigure ca cerintele de la diferiti utilizatori sunt echilibrate, si ca fiecare dintre programele pe care le folosesc dispun de resurse suficiente si separate, astfel ca o problema cu un utilizator nu afecteaza întreaga comunitate de utilizatori. Unix, VMS si sisteme de operare mainframe, cum ar fi MVS, sunt exemple de sisteme de operare multi-utilizator.
   Este important sa facem diferenta între sistemele de operare multi-user si sisteme de operare single-user care suporta reteaua. Windows 2000 si Novell Netware pot sprijini fiecare sute sau mii de utilizatori de retea, dar sistemele de operare în sine nu sunt sisteme de operare multi-user adevarate. Administratorul de sistem este singurul „user” pentru Windows 2000 sau Netware. Suportul retelei si toate datele de conectare ale utilizatorilor sunt în planul de ansamblu al sistemului de operare, un program este condus de catre utilizatorul administrativ.

   Când pornim un computer, primul program care ruleaza este de obicei un set de instructiuni pastrate în memoria read-only (ROM) a computerului. Acest cod analizeaza componentele sistemului pentru a asigura ca totul functioneaza corect. Acest Power-On Self Test (POST) verifica CPU, memoria, si de baza de basic input-output system (BIOS) pentru erori si memoreaza rezultatul în locatia de memorie speciala. Dupa ce POST este finalizat cu succes, software-ul încarcat în ROM (uneori numit BIOS sau firmware) va începe sa activeze hard disk-ului computerului. În cele mai multe calculatoare moderne, atunci când computerul activeaza hard disk-ul, in care gaseste prima piesa a sistemului de operare: bootstrap loader.
   Bootstrap loader este un mic program care are o functie unica: încarca sistemul de operare în memorie si îi permite sa-si înceapa activitatea. În forma cea mai de baza, bootstrap loader porneste driverele cu care interfereaza si controleaza diferitele subsisteme hardware ale computerului. Stabileste diviziile de memorie care detin sistemul de operare, informatiile userului si aplicatiile. Stabileste structurile de date care vor detine semnalele miriad, steaguri si semafoarele care sunt utilizate pentru a comunica în interiorul si între subsisteme si aplicatii ale computerului. Apoi da controlul asupra calculatorului sistemului de operare.
   Sarcinile sistemului de operare, în sensul cel mai general, se încadreaza în sase categorii:
         -managementul procesorului
         -managementul memoriei
         -managementul dispozitivelor
         -managementul spatiului de pe disk
         -interfata cu aplicatiile
         -interfata cu utilizatorul
   Desi exista cativa oameni care sustin ca un sistem de operare ar trebui sa faca mai mult decât aceste sase sarcini, iar unii comercianti ai sistemelor de operare au integrat mai multe programe utilitare si functii auxiliare în sistemele lor de operare, aceste sase sarcini definesc principalul tuturor sistemelor de operare.

Software

Cum să oprești abonamentul EA Play pe PlayStation 5

Published

on

By

Anularea unui abonament poate părea uneori un proces complicat, dar PlayStation 5 face acest lucru relativ simplu prin interfața sa intuitivă. În acest articol, vom detalia pașii necesari pentru a anula abonamentul EA Play pe un cont de PlayStation 5, precum și câteva sfaturi utile pentru a gestiona abonamentele digitale.

Ce este EA Play?

EA Play este un abonament oferit de Electronic Arts care permite accesul la o selecție variată de jocuri, încercări de jocuri noi înainte de lansare, precum și alte beneficii exclusive, cum ar fi reduceri speciale. Deși poate fi o opțiune atractivă pentru mulți gameri, este posibil să ajungi la concluzia că nu mai dorești să continui abonamentul din diverse motive: economii, lipsa timpului pentru a juca, sau pur și simplu nu mai găsești interesantă oferta disponibilă.

Pașii pentru anularea abonamentului EA Play pe PlayStation 5

1. Accesează PlayStation Network

Primul pas este să accesezi contul tău PlayStation Network (PSN) pe PlayStation 5:

  1. Pornește consola PS5 și asigură-te că ești conectat la internet.
  2. Autentifică-te în contul tău PSN dacă nu ești deja autentificat.

2. Navigarea către Setările Contului

Odată ce ești autentificat, următorul pas este să navighezi către setările contului:

  1. Mergi la ecranul de pornire (Home Screen) al PS5.
  2. Selectează pictograma „Settings” (Setări), care este reprezentată de o rotiță dințată în colțul din dreapta sus al ecranului.

3. Gestionarea Abonamentelor

În meniul Setări, vei avea acces la secțiunea unde poți gestiona abonamentele:

  1. Selectează „Users and Accounts” (Utilizatori și Conturi).
  2. Apoi, alege „Account” (Cont).
  3. În continuare, accesează „Payment and Subscriptions” (Plată și Abonamente).

4. Anularea Abonamentului EA Play

Acum că te afli în secțiunea corectă, poți continua cu anularea:

  1. Selectează „Subscriptions” (Abonamente) pentru a vedea toate abonamentele active.
  2. Găsește EA Play în lista abonamentelor și selectează-l.
  3. Aici, vei avea opțiunea de a „Cancel Subscription” (Anula Abonamentul).
  4. Confirmă anularea atunci când ți se solicită.

5. Confirmarea Anulării

După ce ai confirmat anularea, ar trebui să primești un mesaj de confirmare pe ecran, iar abonamentul nu va mai fi reînnoit automat la următoarea dată de facturare. Totuși, vei avea în continuare acces la beneficiile abonamentului până la sfârșitul perioadei de abonament deja plătite.

Continue Reading

Software

Diferențele dintre Funcția Sleep și Hibernare ale unui computer

Published

on

By

În era tehnologiei avansate, sistemele de operare ne oferă multiple opțiuni pentru a gestiona eficient consumul de energie al computerelor noastre. Două dintre aceste funcții esențiale sunt „Sleep” și „Hibernare”. Aceste funcții nu numai că ne ajută să economisim energie, dar ne permit și să revenim rapid la activitățile noastre. În acest articol, vom explora în profunzime diferențele dintre funcția Sleep și Hibernare, subliniind avantajele și dezavantajele fiecăreia. Vom aborda aspecte precum consumul de energie, viteza de reacție și comportamentul în cazul întreruperii alimentării cu energie.

1. Ce Este Funcția Sleep

Funcția Sleep este o stare de consum redus de energie, în care computerul poate intra când nu este utilizat pentru o perioadă scurtă. Majoritatea componentelor hardware (cum ar fi procesorul și hard disk-ul) intră într-o stare de consum minim de energie sau se opresc, dar memoria RAM rămâne alimentată pentru a păstra starea aplicațiilor. Aceasta permite ca atunci când utilizatorul revine, să reia activitatea de unde a lăsat-o, aproape instantaneu.

Un exemplu concret ar fi când faceți o pauză de prânz în timpul zilei de lucru. Să presupunem că aveți deschise diverse aplicații importante pentru munca dvs., cum ar fi un document Word, un tabel Excel, un browser cu mai multe file deschise și un program precum Photoshop sau Premiere Pro. Când activați modul Sleep, starea curentă a tuturor acestor aplicații este păstrată exact așa cum este. Acest lucru înseamnă că toate documentele și filele deschise rămân în memoria RAM a computerului, așa cum erau în momentul activării funcției Sleep.

Când vă întoarceți de la pauza de prânz și reactivați computerul din modul Sleep (de obicei, printr-o simplă apăsare de buton sau mișcare a mouse-ului), veți găsi toate aplicațiile și documentele în starea în care le-ați lăsat. Aceasta permite o revenire rapidă la activitate fără a fi nevoie să redeschideți manual toate documentele și aplicațiile.

Avantajele Utilizării Sleep în Acest Context:

  • Economisirea Timpului: Nu pierdeți timp redeschizând aplicațiile și documentele.
  • Conveniență: Reveniți imediat la munca dvs., continuând exact de unde ați rămas.
  • Economisirea Energiei: Deși nu economisiți la fel de multă energie ca în modul Hibernare, tot reduceți consumul comparativ cu lăsarea computerului complet pornit.

De Reținut:

  • Este important să salvați orice document la care lucrați înainte de a intra în modul Sleep. În cazul unei întreruperi de curent, modul Sleep va pierde toate datele și va trebui să deschideți computerul normal.
  • Funcția Sleep este mai potrivită pentru intervale scurte de inactivitate (de la câteva minute la câteva ore), nu pentru perioade îndelungate precum peste noapte sau când sunteți plecat de acasă pentru mai multe zile.

2. Ce Este Funcția de Hibernare

Hibernarea este o metodă mai profundă de economisire a energiei. În acest mod, toate informațiile din memoria RAM sunt salvate pe hard disk sau SSD într-un fișier numit „hiberfil.sys”. Apoi, computerul se oprește complet, consumând zero energie. Hibernarea este ideală pentru perioade îndelungate în care computerul nu va fi utilizat.

Să presupunem că plecați într-o călătorie de afaceri sau un weekend scurt. Aveți deschise mai multe aplicații importante, inclusiv documente și alte programe esențiale cu care lucrați la un proiect complex care poate se întinde pe mai multe zile. Cum spuneam și mai sus, când activați Hibernarea, starea curentă a sistemului, inclusiv toate aplicațiile și fișierele deschise, este salvată pe hard disk sau SSD într-un fișier special numit „hiberfil.sys„.

După salvarea stării, computerul se oprește complet. Acest lucru înseamnă că nu se consumă energie, spre deosebire de modul Sleep, unde memoria RAM necesită alimentare constantă pentru a păstra datele. Când vă întoarceți și porniți computerul, starea salvată este reîncărcată din fișierul „hiberfil.sys”. Veți găsi sistemul în starea exactă în care a fost înainte de a intra în Hibernare, cu toate aplicațiile și fișierele așa cum le-ați lăsat.

Avantajele Utilizării Hibernării în Acest Context:

  • Economisirea Energiei: Hibernarea este cea mai eficientă metodă de a reduce consumul de energie atunci când nu utilizați computerul pentru perioade îndelungate.
  • Păstrarea Stării de Lucru: Toate aplicațiile și documentele dvs. sunt păstrate exact așa cum le-ați lăsat, permițându-vă să reluați munca fără a pierde timp redeschizând totul.
  • Protecție Împotriva Pierderii de Date: În cazul unei întreruperi de curent, spre deosebire de modul Sleep, aici datele salvate nu sunt afectate, deoarece starea sistemului este stocată pe hard disk.

De Reținut:

  • Hibernarea poate necesita mai mult timp pentru revenirea la starea de lucru, comparativ cu modul Sleep, deoarece datele trebuie citite de pe hard disk sau SSD.
  • Asigurați-vă că aveți suficient spațiu pe disk pentru fișierul „hiberfil.sys”, care poate fi destul de mare, în funcție de mărimea memoriei RAM a computerului.
  • Hibernarea este recomandată în special pentru laptopuri sau sisteme fără UPS, unde riscul unei întreruperi de curent ar putea duce la pierderea datelor în modul Sleep.

3. Diferența între Sleep și Hibernare

Principala diferență între Sleep și Hibernare constă în modul de stocare a datelor și consumul de energie. Sleep păstrează datele în RAM, care necesită un consum redus de energie pentru a menține datele, în timp ce Hibernarea transferă datele pe hard disk sau SSD și oprește complet consumul de energie.

4. În Caz de Întrerupere a Curentului

În cazul unei întreruperi de curent, modul Sleep este mai vulnerabil decât Hibernarea. Deoarece Sleep utilizează RAM-ul pentru a stoca starea curentă, o întrerupere de curent va duce la pierderea tuturor datelor nesalvate. Pe când, Hibernarea, salvând starea pe hard disk sau SSD, este imună la întreruperile de curent.

5. Consumul de Energie

Hibernarea consumă mai puțină energie decât modul Sleep. Deși Sleep consumă puțină energie, hibernarea reduce consumul la zero, făcând-o mai eficientă pentru economisirea energiei pe termen lung.

6. Avantaje / Dezavantaje

Viteza de Revenire

  • Sleep: Revenirea din Sleep este mai rapidă decât din Hibernare.
  • Hibernare: Necesită un timp mai îndelungat pentru a reîncărca starea salvată de pe hard disk.

Spațiu de stocare

  • Hibernare: Necesită un spațiu semnificativ pe hard disk sau SSD pentru a stoca fișierul hiberfil.sys. Acest spațiu este echivalent cu memoria de RAM pe care o are sistemul. Dacă computerul are 64GB de memorie RAM, atunci fișierul hiberfil.sys va avea o dimensiune de 64GB.
  • Sleep: Nu necesită spațiu de stocare.

Durată Recomandată

  • Sleep: este recomandat pentru perioade scurte de inactivitate, iar Hibernarea pentru perioade lungi.

7. Concluzie

Alegerea între Sleep și Hibernare depinde de nevoile specifice ale utilizatorilor și de durata perioadei de inactivitate a computerului. În timp ce Sleep oferă o revenire rapidă și este ideal pentru pauze scurte, Hibernarea este mai adecvată pentru perioade îndelungate de inactivitate, fiind mai eficientă din punct de vedere energetic și mai sigură în cazul întreruperilor de curent. Prin înțelegerea acestor diferențe, utilizatorii pot optimiza utilizarea energiei și îmbunătăți longevitatea dispozitivelor lor.

Continue Reading

Software

Google Play Dark Mode este acum disponibil pentru toată lumea

Published

on

By

În timp ce dispozitivele care rulează Android 10 s-au bucurat de modul întunecat în Google Play de câteva luni, Google a lansat în sfârşit modul întunecat sau Dark Mode pentru toţi utilizatorii. După cum spuneam şi în articolul WhatsApp Dark Mode, modul întunecat pentru Google Play se activează automat atunci când activăm modul Dark în Andorid 10. Cei care rulează versiuni android mai vechi, pot activa modul dark pentru Goole Play astfel:

1.Accesaţi Setări în aplicaţia Magazin Play / Google Play
2.Temă
3.Luminoasă/Întunecată

Continue Reading

Misiuni Grand Theft Auto

Personaje din jocuri

Trending