Hardware
Cum functioneaza placa de baza?
Daca ati dat jos vreodata carcasa unui calculator, ati vazut o singura piesa care leaga tot ceea ce tine de computer- placa de baza. O placa de baza permite tuturor componentelor din computer sa primeasca energie si sa comunice intre ele.
Placile de baza au evolouat foarte mult în ultimii douazeci de ani. Primele placi de baza suportau foarte putine componente care fac parte dintr-un computer in acest moment. Prima placa de baza pentru PC de la IBM a avut doar un procesor si sloturi. Utilizatorii conectau componente cum ar fi unitatea floppy si memorie. Astazi, placile de baza dispun de o mare varietate de caracteristici integrate care afecteaza în mod direct capacitatile unui calculator si potentialul lui pentru imbunatatire. In acest articol, ne vom uita la componentele generale ale unei placi de baza. Apoi, vom examina cu atentie cinci puncte, care afecteaza in mod direct ceea ce poate face un computer.

O placa de baza singura este inutila, dar un calculator trebuie sa o aiba ca sa functioneze. Principala atributie a placii de baza este sa contina un microprocesor, apoi sa permita orice altceva sa se conecteze la ea. Tot ceea ce face ca un computer sa functioneze sau imbunatateste performantele sale este o parte din placa de baza sau se conecteaza la ea printr-un slot sau port. Forma si dispunerea unei placi de baza se numeste factor de forma. Factorul de forma decide unde vor fi plasate componentele individuale si forma carcasei calculatorului. Pentru o comparatie a factorilor de forma, din trecut si prezent, verificati motherboards.org.
Factorul de forma este doar unul din alte multe standarde care se aplica placilor de baza. Unele dintre aceste standarde includ:
Sloturile si porturile care se gasesc pe o placa de baza sunt:
Unele placi de baza includ tehnologii mai avansate:
Procesorul este primul lucru care vine în minte atunci când multi oameni se gandesc la viteza si performanta unui computer. Cu cat este mai rapid procesorul, cu atat mai rapid computer poate gândi. In primele zile ale cumputerelor, toate procesoarele au avut acelasi set de pini, care ar conecta CPU la placa de baza, numita Pin Grid Array (PGA). Aceste ace sunt introduse într-un socket numit Socket 7. Asta însemna ca orice procesor s-ar potrivi în orice placa de baza.
Astazi, cu toate acestea, producatorii de procesoare Intel si AMD folosesc o varietate de PGA, niciunul nu se potriveste în Socket 7. Cu cat microprocesoare au evoluat, acestea au nevoie din ce in ce mai multi pini, pentru a ingloba noi caracteristici si pentru a oferi mai multa putere procesorului.
Socket-urile sunt adesea numite pentru numarul de pini din PGA. Socket-urile utilizate frecvent sunt:
Cele mai noi procesoare Intel nu au un PGA. Acestea au un LGA cunoscut sub numele de Socket LGA T (LGA – Land Grid Array). Un LGA este diferit de un PGA prin faptul ca pinii sunt parte din socket, nu din procesor.
Oricine are deja un anume procesor în minte ar trebui sa aleaga o placa de baza care se potriveste cu acel procesor. De exemplu, daca doriti sa utilizati unul dintre noile procesoare multi-core de la Intel sau AMD, va trebui sa cautati o placa de baza cu socket corect pentru acele procesoare. Acestea pur si simplu nu se vor potrivi în socket care nu se potriveste si PGA-ul sau LGA-ul lor. CPU-ul comunica cu alte componente ale placii de baza prin intermediul unui chipset.
Chipset-ul este „lipiciul” care conecteaza procesorul de placa de baza si apoi la restul computerului. Pe un PC, aceasta este alcatuit din doua parti de baza – Northbridge si Southbridge. Toate componentele computerului comunica cu procesorul prin intermediul chipset-ului.
Northbridge se conecteaza direct la procesor prin intermediul Front Side Bus (FSB). Un controller de memorie este situat in Northbridge, care ofera acces rapid la memorie. Northbridge, de asemenea, se conecteaza si de magistrala AGP sau PCI Express.
Southbridge este mai lent decât Northbridge, asta inseamna ca informatiile de la CPU trebuie sa mearga prin Northbridge înainte sa ajunga la southbridge. Alte bus-uri care se conecteaza la southbridge sunt PCI, porturile USB si conexiunile hard disk IDE sau SATA.
Alegerea Chipset-ului si alegerea CPU-ului merg mâna în mâna, pentru ca producatorii de chipset-uri le optimizeaza pentru a lucra cu anumite procesoare. Chipset-ul este o parte integrata in placa de baza, deci nu pot fi eliminate sau modernizat. Acest lucru înseamna ca trebuie nu numai socket-ul placii sa se potriveasca cu procesorul, ci si chipset-ul placii de baza trebuie sa functioneze în mod optim cu procesorul.


Un bus este pur si simplu un circuit care conecteaza o parte a placii de baza cu alta. Cu cat un bus poate retine mai multe date la un moment dat, cu atat mai repede permite ca informatia sa calatoreasca. Viteza de bus, masurata în megahertzi (MHz), se refera la cât de multe date poate sa treaca simultan prin bus.
Viteza bus-ului, de obicei, se refera la viteza front side bus (FSB), care conecteaza procesorul la Northbridge. Viteza FSB-ului poate varia intre 66 MHz si 800 MHz. Deoarece procesorul ajunge la controlerul de memorie prin Northbridge, viteza FSB-ului poate afecta dramatic performanta unui computer.
Aici sunt cateva dintre alte bus-uri gasite pe o placa de baza:
Cu cât mai mare este viteza unui bus, cu atat mai repede acesta va functiona – pâna la un punct. Un bus cu viteza mare nu poate inlocui un procesor sau un chipset lent.
Am stabilit ca viteza procesorului în sine controleaza cât de repede un computer gandeste. Viteza chipset-ului si bus-urile controleaza cât de repede se poate comunica cu alte parti ale calculatorului. Viteza de conectare RAM controleaza cât de repede computerul poate accesa instructiunile si datele, si are, prin urmare, un efect mare asupra performantei sistemului. Un procesor rapid cu RAM lent nu va fi performant.
Cantitatea de memorie disponibila controleaza cat de multe date poate depozita computerul. RAM-ul constituie cea mai mare parte a memoriei unui computer. Regula generala este cu cat mai mult RAM are computerul, cu atât mai bine.
O mare parte din memorie disponibila astazi este memorie dual rata de date (DDR). Acest lucru înseamna ca memoria poate transmite date de doua ori pe ciclu în loc de doar o singura data, ceea ce face memoria mai repida. De asemenea, cele mai multe placi de baza au spatiu pentru mai multe cipuri de memorie si pe placile de baza mai noi, de multe ori se conecteaza la Northbridge prin intermediul unui bus dubla în loc de unul singur. Aceasta reduce cantitatea de timp in care procesorul obtine informatii de la memorie.
Sloturile de memorie ale placii de baza afecteaza în mod direct ce fel si câta memorie este suportata. La fel ca alte componente, memoria se conecteaza la sloturi printr-o serie de pini. Modulul de memorie trebuie sa aiba numarul de pini asemanator pentru a se potrivi în slotul de pe placa de baza.

Placi de baza cu toate celelate componente sunt convenabile si simplu de instalat. Exista placi de baza, care au tot ce ai nevoie pentru a crea un computer complet – tot ce faci este sa conectezi la placa de baza un hard disk, o unitate CD-ROM si o sursa de alimentare. Aveti un calculator complet operational pe o singura placa.
Pentru multi utilizatori medii, aceste caracteristici built-in ofera suport amplu pentru video si sunet. Pentru jucatorii avizi si oameni care lucreaza grafica de înalta intensitate sau proiectare asistata de calculator (CAD), cu toate acestea, placile video separate sau alte componente ofera o performanta mult mai buna.
Hardware
De la Game & Watch la Switch: Evoluția consolelor portabile Nintendo
De-a lungul a peste patru decenii, Nintendo a reușit să transforme bucăți de plastic, butoane și pixeli într-o întreagă lume de amintiri și emoții. Într-o eră în care portabilitatea părea un vis îndepărtat, Nintendo a îndrăznit să aducă jocurile video în buzunarele noastre. De la imaginile alb-negru ale primelor dispozitive LCD până la grafica 3D impresionantă a consolelor moderne, fiecare generație de console portabile a spus o poveste, una despre inovație, creativitate și pasiunea de a aduce bucurie în orice colț al lumii.
Dar cum a evoluat Nintendo de la simple ecrane monocrome la o revoluție hibridă globală? Cum a reușit să redefinească mereu ideea de jocuri portabile? În acest articol, vom explora întreaga călătorie a consolelor portabile Nintendo, de la lansarea primului Game & Watch în 1980, până la inovatorul Nintendo Switch din prezent.
GAME & WATCH (1980–1991)
În 1980, Nintendo lansează prima lor consolă portabilă, Game & Watch. Inginerul Gunpei Yokoi a fost cel care i-a dat viața, creând un gadget simplu, compact, dar genial, un singur joc preinstalat, un ceas digital, și uneori… o alarmă. Fără cartușe, fără meniu, fără salvări.


Nintendo a lansat în total 59 de modele diferite de Game & Watch, cu titluri populare precum Ball, Donkey Kong, Mario Bros., Balloon Fight și versiuni tematice cu personaje licențiate, cum ar fi Mickey Mouse.
Succesul a fost imediat: peste 14 milioane de unități vândute doar în primul an. În total, seria Game & Watch a atins peste 43 de milioane de unități vândute la nivel mondial.
În timp, designul consolei a evoluat. Unele modele au fost lansate cu două ecrane și clapetă, o inovație care mai târziu a inspirat designul altor console Nintendo.

La decenii de la lansare, Game & Watch rămâne o piesă importantă în istoria Nintendo, motiv pentru care compania a lansat reeditări moderne: ediția aniversară Super Mario Bros. și versiunea The Legend of Zelda, cu jocuri NES complete incluse.
Seria GAME BOY (1989–2005)
Pe 21 aprilie 1989, Nintendo lansează în Japonia consola care avea să devină un fenomen global, Game Boy. Consola avea un ecran monocrom, patru butoane, funcționa pe baterii AA, si… cel mai important, avea cartuse interschimbabile.
Tetris a fost jocul de lansare perfect… simplu, captivant și universal. Apoi au urmat hituri precum Super Mario Land și Pokémon Red & Blue, care au transformat Game Boy-ul într-un fenomen cultural. Peste 300.000 de unități s-au vândut în primele două săptămâni doar în Japonia.
În 1996, Nintendo a lansat Game Boy Pocket, o variantă mai compactă, mai ușoară și cu un ecran îmbunătățit, mai clar, eliminând nuanța verzuie a primului model. Deși păstra compatibilitatea cu toate jocurile Game Boy, designul său rafinat și consumul mai eficient de baterie l-au făcut o alegere populară pentru fanii consacrați.

În 1998, exclusiv pentru piața japoneză, Nintendo introduce Game Boy Light, o versiune rară și dorită, care aducea în premieră un ecran iluminat, perfect pentru sesiunile de gaming pe timp de noapte.
Nouă ani mai târziu, în 1998, Nintendo lansează Game Boy Color. Designul era asemănător, dar mai subțire, disponibil în culori variate și, cel mai important, cu un ecran color.
Game Boy Color era complet compatibil cu jocurile Game Boy, dar și cu titluri noi care valorificau ecranul color, precum Pokémon Gold & Silver sau Zelda: Oracle of Ages & Seasons. Împreună, Game Boy și Game Boy Color au vândut peste 118 milioane de unități, devenind una dintre cele mai bine vândute familii de console din istorie.
În 2001, Nintendo schimbă complet formatul și lansează Game Boy Advance. Consola renunță la forma verticală, adoptă un design landscape, butoane laterale și un procesor de 32 de biți.
Game Boy Advance era compatibil cu titlurile Game Boy și Game Boy Color, dar aducea și jocuri noi, mai complexe: Pokémon Ruby & Sapphire, Metroid Fusion, Advance Wars sau Fire Emblem.
În 2003, apare Game Boy Advance SP, o versiune îmbunătățită, cu design pliabil, baterie reîncărcabilă și ecran luminat intern. Versiunea din 2004 aduce chiar iluminare backlight, mult mai eficientă.

În 2005, Nintendo lansează ultimul model din această linie, Game Boy Micro. O consolă extrem de compactă, cu un design modern, dar care nu era compatibilă cu jocurile mai vechi din generația originală.
În total, seria Game Boy a depășit 200 de milioane de unități vândute în întreaga lume.
NINTENDO DS (2004–2013)
Lansata în 2004, noua consolă portabilă Nintendo DS aducea inovații reale. Un touchscreen controlat cu stylus, conectivitate wireless locală și online, și chiar compatibilitate cu jocurile Game Boy Advance.
DS-ul era simplu la început, includea aplicații de bază precum PictoChat și Download Play, dar potențialul său a fost uriaș. Jocuri precum Brain Age, Nintendogs și Trauma Center foloseau ecranul tactil într-un mod inovator, atrăgând nu doar gameri tradiționali, ci și public nou.

În 2006 apare Nintendo DS Lite, o variantă mai subțire, mai luminoasă și mai elegantă. Avea aceleași funcții, dar într-un design mult mai rafinat.
În 2008, Nintendo lansează DSi, cu upgrade-uri importante: două camere, aplicații multimedia, magazin digital DSiWare și o interfață îmbunătățită. Singurul minus? Lipsa slotului pentru jocurile de pe Game Boy Advance.
Un an mai târziu, DSi XL aduce ecrane mai mari și o experiență mai confortabilă pentru acasă. Include aplicații preinstalate precum Brain Age, Flipnote Studio și Nintendo DSi Browser.
În ciuda concurenței directe din partea Sony PSP, care era tehnic superior și capabil să redea media precum filme și muzică, DS-ul a câștigat teren datorită inovației, duratei bateriei și varietății de jocuri.
Astfel, Nintendo DS a vândut peste 154 de milioane de unități la nivel mondial, cu aproape 80 de milioane mai mult decât PlayStation Portable, devenind cea mai vândută consolă portabilă din toate timpurile.
NINTENDO 3DS (2011–2020)
După succesul colosal al Nintendo DS, următorul pas era riscant, dar ambițios. În 2011, Nintendo lansează Nintendo 3DS, o consolă care promitea să aducă o nouă dimensiune în gamingul portabil.
Designul păstrează formatul dual-screen, dar introduce o funcție revoluționară: autostereoscopia. Practic, jucătorii puteau vedea imagini 3D fără ochelari speciali – folosind un sistem ce combina două perspective vizuale pentru a crea efectul tridimensional.

3DS venea cu un procesor mai puternic, un ecran superior, funcții multimedia, un stick analogic și compatibilitate cu jocurile Nintendo DS. Includea și aplicații preinstalate precum Face Raiders sau AR Games, iar accesul la Nintendo eShop oferea jocuri digitale până în 2023.
Cu toate acestea, lansarea nu a mers conform planului. Prețul inițial ridicat și lipsa jocurilor care să valorifice cu adevărat 3D-ul au dus la un debut modest. La doar 6 luni de la lansare, Nintendo reduce semnificativ prețul și oferă jocuri gratuite celor care au cumpărat consola la prețul original.
În 2012 apare Nintendo 3DS XL, cu ecrane mai mari și o experiență vizuală îmbunătățită. În 2013, Nintendo 2DS este introdus ca variantă low-cost, fără funcție 3D și cu un design tip slate, fără clapetă, creat special pentru copii.
În 2014, Nintendo lansează New Nintendo 3DS și New 3DS XL. Acestea vin cu procesor îmbunătățit, butoane suplimentare, un nou stick analogic (C-Stick), și un sistem de urmărire oculară pentru o experiență 3D stabilă.
Ultima revizie majoră apare în 2017: New Nintendo 2DS XL. O consolă mai mare, cu design pliabil și fără 3D, dar cu majoritatea funcțiilor din versiunile anterioare.

Competiția directă a fost Sony PS Vita, o consolă mult mai puternică din punct de vedere tehnic, dar, din nou, Nintendo a dovedit că inovația și jocurile accesibile contează mai mult decât specificațiile.
Jocurile 3DS s-au vândut masiv: Pokémon X și Y – peste 16 milioane de exemplare, Mario Kart 7 – aproape 19 milioane, iar Animal Crossing: New Leaf – peste 13 milioane. În total, familia Nintendo 3DS a vândut peste 75 de milioane de unități la nivel mondial.
NINTENDO SWITCH (2017–PREZENT)
În 2017, Nintendo schimbă din nou regulile jocului, lansând prima consolă hibridă reală din industrie, Nintendo Switch. O singură platformă, trei moduri de utilizare și libertatea de a juca oriunde.
Switch poate fi conectat la televizor prin dock, poate fi folosit ca o consolă portabilă completă sau poate fi așezat pe o masă pentru jocuri multiplayer. Ecranul principal are 6.2 inch și rulează la 720p în mod portabil, iar în dock poate oferi jocuri în 1080p.
Controlerele Joy-Con sunt detașabile, versatile și vin cu funcții precum giroscop, cameră IR și vibrație HD.

Această flexibilitate, combinată cu titluri de top precum The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons și Pokémon Sword & Shield și a atras atât gamerii hardcore, cât și publicul casual.
În 2019, Nintendo lansează Switch Lite, o variantă exclusiv portabilă, mai mică, mai ușoară, fără funcții de dock și fără vibrație HD.
În 2021 urmează Switch OLED. Aceasta aduce un ecran OLED de 7 inch, culori mai vii, sunet îmbunătățit, un suport reglabil mai solid și o durată de viață a bateriei extinsă.
În 2025, Nintendo anunță oficial consola Switch 2. Aceasta păstrează conceptul hibrid, dar vine cu un design mai mare, controlere magnetice și compatibilitate completă cu jocurile Switch originale, atât fizice, cât și digitale.

Noutățile includ funcții precum microfon integrat, o formă de input similară cu un mouse pentru anumite jocuri și conectivitate extinsă prin Nintendo Switch Online.
Astfel, Nintendo Switch a devenit un fenomen global, fiind a cincea cea mai populară consolă de jocuri din toate timpurile, vânzand puțin peste 111 milioane de unități în întreaga lume.
De la butoane simple și ecrane alb-negru, până la console hibride și lumi 3D, Nintendo a reușit să transforme gamingul în artă. Fiecare generație ne-a adus nu doar tehnologie, ci și multe amintiri.
Hardware
GeForce RTX 5070 vs 4070 vs 3070
NVIDIA a lansat oficial seria GeForce RTX 50 la CES 2025, marcând un nou capitol în performanța GPU-urilor. Bazată pe arhitectura Blackwell, această generație introduce îmbunătățiri semnificative, cum ar fi tehnologia DLSS 4, memorie GDDR7, și performanțe avansate în ray tracing. Modelele RTX 5090 și RTX 5080 vor fi disponibile din 30 ianuarie 2025, iar RTX 5070 și RTX 5070 Ti vor urma în februarie.
De la Generația RTX 30 la RTX 50: Ce S-a Îmbunătățit?
Pentru a înțelege progresul NVIDIA, ne concentrăm asupra celor mai populare modele din ultimii ani: RTX 3070, RTX 4070 și RTX 5070. Această comparație scoate în evidență saltul tehnologic între generații.
- RTX 3070 (Lansată în 2020): Această placă a redefinit segmentul de performanță medie, oferind ray tracing și DLSS de generația a doua.
- RTX 4070 (Lansată în 2023): Cu arhitectura Ada Lovelace, RTX 4070 a adus DLSS 3, ray tracing îmbunătățit și eficiență energetică mai bună.
- RTX 5070 (2025): Arhitectura Blackwell și DLSS 4 reprezintă cele mai notabile îmbunătățiri, împreună cu o performanță generală crescută.
Specificații RTX 5070 vs RTX 4070 vs RTX 3070
| RTX 5070 | RTX 4070 | RTX 3070 | |
|---|---|---|---|
| Anul Lansării | 2025 | 2023 | 2020 |
| Arhitectură | Blackwell | Ada Lovelace | Ampere |
| Nuclee NVIDIA CUDA® | 6144 | 5888 | 5888 |
| Tensor Cores | 5th Generation | 4th Generation | 3rd Generation |
| AI TOPS | 988 | 780 | 630 |
| Frecvență Boost (GHz) | 2.51 | 2.48 | 1.73 |
| Frecvență de bază (GHz) | 2.16 | 1.92 | 1.50 |
| Memorie | 12 GB GDDR7 | 12 GB GDDR6X | 8 GB GDDR6 |
| Lățime Interfață Memorie | 192-bit | 192-bit | 256-bit |
| DLSS | DLSS 4 | DLSS 3 | DLSS 2 |
| Ray Tracing | Generația a 4-a | Generația a 3-a | Generația a 2-a |
| Putere Totală (W) | 250W | 200W | 220W |
| Preț de Lansare (USD) | 549 | 599 | 499 |
Hardware
Istoria primului PlayStation: de la idee la lansare
Primul PlayStation este mai mult decât o simplă consolă de jocuri. Este o poveste de ambiție, rivalitate și inovație care a schimbat pentru totdeauna industria gaming-ului. Cei care au trăit acea perioadă își amintesc probabil cum această consolă a redefinit standardele jocurilor video, dar puțini știu că drumul PlayStation-ului a început ca un parteneriat eșuat între Sony și Nintendo.

Nașterea unei colaborări: Sony și Nintendo
La sfârșitul anilor ’80, Nintendo domina piața jocurilor video cu succesul său colosal, Nintendo Entertainment System (NES) și succesorul său, Super Nintendo Entertainment System (SNES). Cu toate acestea, compania japoneză era deja conștientă de nevoia de a îmbunătăți capacitățile tehnice ale consolelor sale, mai ales în privința suportului de stocare. Cartușele erau limitate în capacitatea de stocare și costisitoare de produs, în timp ce discurile optice începeau să devină o alternativă viabilă, oferind mult mai mult spațiu pentru dezvoltatori și la un cost mai mic.
În acest context, Nintendo a apelat la Sony pentru a dezvolta un accesoriu care să permită consolei SNES să ruleze jocuri pe CD. Sony, care deja avea o vastă experiență în tehnologia discurilor optice prin dezvoltarea CD-urilor împreună cu Philips, a văzut această colaborare ca pe o oportunitate de a-și extinde prezența în industria jocurilor. Așa s-a născut Nintendo PlayStation, un prototip care combina puterea SNES cu capacitatea de a rula CD-uri.

Ruptura cu Nintendo și provocarea care a urmat
Totuși, colaborarea dintre Sony și Nintendo a fost scurtă. La CES 1991 (Consumer Electronics Show), Sony era pregătită să dezvăluie parteneriatul lor oficial și să prezinte noul sistem. Dar, în mod șocant, Nintendo a anunțat în ultimul moment că va colabora cu Philips pentru dezvoltarea tehnologiei CD, renunțând complet la Sony.
Această mișcare a fost un șoc pentru Sony, dar în loc să renunțe, compania a luat decizia îndrăzneață de a transforma prototipul lor, PlayStation, într-o consolă complet independentă. Kazuo Hirai, un personaj cheie în această poveste, și Ken Kutaragi, inginerul care a condus echipa tehnică pentru proiectul PlayStation, au convins conducerea Sony că piața de jocuri video reprezenta o oportunitate uriașă.
Kutaragi era un inovator vizionar și era hotărât să creeze o consolă care nu doar să concureze cu Nintendo, ci să revoluționeze industria gaming-ului. Astfel, după multe negocieri interne, Sony a decis să își dezvolte propria consolă de jocuri video. Decizia a fost una riscantă, deoarece compania nu avea experiență în acest domeniu, dar ambiția și tehnologia Sony au făcut ca PlayStation să devină o realitate.
Lansarea PlayStation în Japonia în 1994
Pe 3 decembrie 1994, după ani de cercetare și dezvoltare intensă, Sony a lansat oficial PlayStation în Japonia. Spre deosebire de Nintendo sau Sega, PlayStation a fost conceput ca o consolă mai accesibilă pentru dezvoltatorii terți. Oferind un suport excelent pentru CD-ROM-uri, PlayStation a eliminat limitările impuse de cartușe, ceea ce a permis dezvoltarea unor jocuri mult mai complexe din punct de vedere grafic și narativ.
Jocuri precum Ridge Racer și Tekken au demonstrat rapid puterea grafică a consolei, în timp ce Final Fantasy VII, lansat puțin mai târziu, a arătat capacitatea PlayStation-ului de a spune povești epice.
PlayStation vs. Competiția: O victorie neașteptată
La momentul lansării, PlayStation avea de înfruntat o concurență acerbă din partea unor giganți ai industriei. Nintendo lansa în aceeași perioadă Nintendo 64, o consolă care se baza încă pe cartușe, iar Sega Saturn era deja pe piață. Totuși, avantajele oferite de CD-uri și relațiile puternice pe care Sony le-a construit cu dezvoltatorii terți au transformat rapid PlayStation într-o platformă dominantă.

În primul an de la lansare, Sony a vândut peste un milion de unități doar în Japonia, succes care s-a repetat și la lansarea internațională, în septembrie 1995. În câțiva ani, PlayStation a devenit prima consolă de jocuri care a depășit 100 de milioane de unități vândute la nivel global, stabilind noi standarde în industrie.
Specificații Tehnice
| Componentă | Detalii |
|---|---|
| Procesor (CPU) | LSI Core pe 32 de biți (MIPS R3000A) |
| Frecvență CPU | 33.8 MHz |
| Performanță CPU | Aproximativ 30 MIPS (Million Instructions per Second) |
| Memorie RAM | 2 MB |
| Memorie Video (VRAM) | 1 MB |
| Capacitate grafică (GPU) | Afișare 3D cu până la 360.000 de poligoane pe secundă |
| Rezoluție video | 256×224 – 640×480 pixeli |
| Paletă de culori | 16.7 milioane de culori |
| Suport stocare | CD-ROM (până la 700 MB pe disc) |
| Capacități audio | Sunet stereo cu 24 de canale, 16-biți, 44.1 kHz (calitate CD) |
| Controler | Design ergonomic, DualShock (vibrații și stick-uri analogice ulterior) |
| Data lansării | 3 decembrie 1994 (Japonia) |
| Vânzări globale | Peste 100 de milioane de unități vândute |
Succesul PlayStation-ului nu a fost doar rezultatul tehnologiei avansate, ci și al strategiei inteligente de marketing și al relațiilor excelente cu dezvoltatorii de jocuri. Sony a transformat gaming-ul într-o formă de divertisment pentru mase, atrăgând nu doar copiii, ci și adulții.
În concluzie, primul PlayStation a schimbat radical peisajul industriei de jocuri video. Ceea ce a început ca un parteneriat eșuat cu Nintendo a evoluat într-o poveste de succes care a consacrat Sony ca un lider global în industria gaming-ului. Lansarea PlayStation în 1994 a reprezentat un punct de cotitură în istoria jocurilor video, iar impactul său se resimte și astăzi, când Sony continuă să fie un jucător major în această industrie.
-
Jocuri noi pc11 ani agoCoduri GTA 5 PC: Maşini, Caracter, Mediu
-
Jocuri noi pc11 ani agoGhid: Cum să faci mai mulţi bani în GTA 5
-
Jocuri noi pc12 ani ago15 sfaturi si trucuri pentru GTA 5
-
Jocuri noi pc2 ani agoLista completă a misiunilor din GTA 5
-
Personaje din jocuri11 ani agoMichael De Santa (Grand Theft Auto 5)
-
Filme si Seriale10 luni agoTot ce trebuie să știi despre Sezonul 1 din Squid Game
-
Personaje din jocuri11 ani agoTrevor Philips (Grand Theft Auto 5)
-
Personaje din jocuri11 ani agoFranklin Clinton (Grand Theft Auto 5)

Pingback: Cum functioneaza memoria cache?
Pingback: Northbridge si Southbridge
Pingback: Gigabyte a lansat noi placi de baza la CES
Pingback: Intreruperile pot supraincarca procesorul ?
Pingback: Beneficiile unei placi de baza server vs. o placa de baza desktop
Pingback: Placile de baza cu socket dublu
Ghinutzu Ghinutz
3 decembrie 2012 at 3:17 pm
imi cer scuze de intrebare…dar acel slot PCI nu e defapt AGP?
Ghinutzu Ghinutz
3 decembrie 2012 at 3:19 pm
ohh scuze nu am citit mai jos…asa e.
Alex
25 februarie 2013 at 1:39 pm
Acel port este AGP nu PCI,uita-te dupa sageata.
Pingback: Placa video dedicata sau intergrata ?
Pingback: i3, i5, i7, Quad Core, Dual Core - Ce inseamna